MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Sparer millioner på bedre logistikk (5.9.03, 15:40)

Norske bedrifter kan spare millioner og produsere mye mer ved å bli bedre på logistikk (forsyningstjeneste).

Teoretiker møtte praktiker. Direktør for logistikk og produksjon ved HÅG, Tore Gulliksen (til høyre), har lyktes med prosessorientert logistikk som den svenske professoren Everth Larson snakket varmt om.
NTNU og Sintef inviterte næringslivet til å diskutere moderne logistikk på seminar onsdag og torsdag denne uka. Kontorstolprodusenten HÅG var en av bedriftene som var representert. De har oppnådd verdens korteste leveringstid på kontorstoler, etter å ha lagt om logistikksystemet sitt de siste ti årene.

- I 1993 hadde vi 6-8 uker leveringstid på en kontorstol fra Røros til Tyskland. I dag er den redusert til 6-8 dager. Vi kan levere kontorstoler i Tyskland raskere enn tyske kontorstolprodusenter, fortalte Tore Gulliksen, direktør for produksjon og logistikk ved HÅG.

Det nye logistikksystemet ved HÅG kalles HÅG Fast.

- Ideen er at mest mulig av stolen skal være ferdig produsert når bestillingen kommer. Det gjenstår bare å montere det som er spesifikt for den enkelte kunde. Vi driver med masseprodusert skreddersøm, fortalte Gulliksen.

Bevisstgjøre de ansatte
Noe av det viktigste har vært å motivere de ansatte til å godta endring. Dessuten er det viktig at alle medarbeiderne vet hvordan hele produksjonsprosessen fungerer, ikke bare den biten de selv jobber med. Gulliksen brukte følgende eksempel for å illustrere tankegangen:

Olav Espeland, logistikksjef ved verdens største biltransportør, Wallenius Willhelmsen Lines, som har gått fra å være et rent shippingselskap til å transportere nye biler hele veien fra fabrikk til forhandler.
- To steinhuggere arbeider med å hugge ut granittblokker, og blir spurt av en forbipasserende hva de driver med; "Jeg lager firkantede steinblokker, svarer den ene. "Jeg er med og bygger en stor katedral", svarer den andre. Begge svar er riktige, men svar nummer to viser den tankegangen vi er ute etter, sa HÅG-representanten.

Prosessorientert
HÅGs filosofi er i tråd med budskapet fra logistikkprofessor Everth Larsson fra Lund Universitetet i Sverige. Han forklarte at moderne logistikk er prosessorientert, i stedet for funksjonsorientert.

- Hele prosessen fra råstoff til kunde skal ses under ett. Man sitter ikke på hver sin tue og gjør spesifikke ting. Alle må kjenne hele prosessen. Alle må vite hva den neste i logistikkjeden forventer av en, sa Larsson.

Møteplass
Hensikten med seminaret var å styrke samarbeidet mellom næringslivet og logistikkmiljøet ved NTNU og Sintef.

- Det bør være jevnlig kontakt mellom næringslivet og det akademiske miljøet, hvis ikke lever vi til slutt i to forskjellige verdener, sa Jan Ola Strandhagen ved Sintef Teknologiledelse, som er av initiativtakerne til seminaret.

Om lag 120 deltok på seminaret. Cirka 60 prosent av deltakerne kom fra næringslivet, mens resten var ansatte og studenter fra Sintef og NTNU.

Verdens største
Seminaret hadde også besøk av Olav Espeland, logistikksjef ved verdens største biltransportør, Wallenius Wilhelmsen Lines. Firmaet har en årlig omsetning på 1,8 milliarder amerikanske dollar og transporterer over tre millioner biler.

- Vi har gått fra å være et tradisjonelt shippingfirma, til å ta oss av hele logistikkjeden for biler. Vi har et dør-til-dør-konsept og sier: "Gi oss bilnøklene ved fabrikken, og vi leverer bilen til forhandleren", fortalte Espeland.

Siden selskapet tar hånd om hele transportprosessen blir de mer effektive, og den gjennomsnittlige leveringstiden på en ny bil har gått ned fra seksti dager i 1992 til 15 dager i 2003.

Knut Gjønnes, logistikkingeniør fra Gilde, var på seminar for å lære hvordan bedriften kan bli mer lønnsom.
Mye å lære
Knut Gjønnes, logistikkingeniør ved kjøttprodusenten Gilde, var på seminaret for å lære hvordan bedriften hans kan innføre den nye prosesstankegangen innen logistikk.

- Det har vært nyttig å høre erfaringene til andre bedrifter. Nå gjenstår det å overbevise medarbeiderne i Gilde om at dette er viktig for oss også. Vi har vært beskyttet mot konkurranse i mange år, men nå får vi gradvis mer konkurranse fra utlandet. God logistikk blir et stadig viktigere konkurransefortrinn, mener Gjønnes.

Tekst og foto: Audun Asphjell