MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Studenter lærer å starte bedrifter (9.9.03, 00:04)

Denne høsten startet NTNUs entreprenørskole. Hver høst vil 18 sivilingeniørstudenter få mulighet til å ta fag i de to siste årene av studiet som gir dem grunnlag for å etablere egen bedrift.

ELLEVE KOMMENDE BEDRIFTSETABLERERE. Bakerste rekke fra venstre: Svein Kjetil Haugset, Trondheim; Børre Tingstveit, Trondheim; Kristian Andersen, Sandefjord; Sveinung M. Ryen, Trondheim; Ottar André Sandvik, Førresfjorden.
Foran: Elise Bakke, Sykkylven; Ole Sebastian Stein, Oslo; Thor-Egil Solhaug, Bekkestua.
Benjamin Golding, Trondheim; Sigve Søråsen, Trondheim og Jone S. Rasmussen, Trondheim var ikke tilstede da bildet ble tatt.
- Entreprenørskolen er et viktig bidrag fra NTNU til å øke Norges evne til nyskaping, sa universitetsdirektør Vigdis Moe Skarstein da hun åpnet denne helt spesielle skolen i skolen i starten av semesteret. Hun uttrykte håp om at tiltaket vil resultere i konkrete bedriftsetableringer.

Kreativ tverrfaglighet
- Entreprenørskolen er også et ekte NTNU-produkt fordi gruppens fagbakgrunn er tverrfaglig. Ofte er det slik at kreativitet utløses i skjæringspunktet mellom fagområder, sa Skarstein, som er opptatt av at entreprenørskolen, i tillegg til å gi faktaundervisning knyttet til etablering, verktøy, jus osv., også har fokus på hvilke faktorer som må være tilstede for at ideer skal oppstå.

Toårig spesialisering
Entreprenørskolen er en toårig spesialisering som gjennomføres i det fjerde og femte året i sivilingeniørutdanningen. Det første året inneholder i hovedsak ulike kurs, mindre prosjekt og aktiviteter for å gi en basis av kunnskap, ferdigheter og holdninger. Det andre året vies i hovedsak til et innovasjonsprosjekt hvor team på tre studenter arbeider med å kommersialisere en teknologibasert ide.

Kursopplegget er faglig forankret hos Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse. Faggruppen for bedriftsadministrasjon med Gruppen for entreprenørskap og innovasjon (GREI) er ansvarlig utførende. Fagansvarlig for utdanningen er professor Sigmund Waagø.

Roger Sørheim er kurskoordinator.
Kommersialisere forskning
- Entreprenørskolen skal være en møteplass for høyt motiverte studenter, fagansatte, teknologibasert industri og risikovillig kapital, påpeker Waagø.
- Hensikten er å kople sammen sivilingeniørstudenter med fagansatte som har forsket fram forretningsideer av høyt teknologisk innhold. Gjennom etablering av bedrifter skal forskningsresultatene kommersialiseres.

Opptaket er begrenset til 18 studenter hvert år, og i år var det 11 pionerer som tok fatt på dette spesielle studiet.

Begrenset opptak
- Vi hadde flere søkere, men bare 11 ble tatt opp, forteller Roger Sørheim som er instituttets kurskoordinator. - Vi la vekt på at vi skulle ha motiverte studenter som ville yte litt ekstra og med vilje til å dra i gang noe nytt. Et kriterium ved opptaket var derfor at studentene hadde drevet med andre ting ved siden av studiet, opplyser Sørheim.

- Det er ikke noe krav at de skal ha en konkret ide de ønsker å realisere, fortsetter Sørheim. Vi vil blant annet gi dem en god prosjektlederutdanning, slik at de skal bli i stand til å dra andre.

Idéjakt
- I dette kurset legges det vekt på å hente ideer fra fagmiljøene via studentene. I løpet av høsten skal vi kjøre en prosess på idégenerering, sier Sørheim, som legger til at han ser muligheter for å gjøre masse morsomme ting innenfor rammen av studiet.

Tekst og foto: Arne Asphjell

Mer om entreprenørskolen kan du lese her.