10.000 studieveiledninger på Dragvoll i høst
(18.9.03, 09:34) Origo-senteret har denne høsten hatt inntil tusen besøk om dagen. Kvalitetsreformen har gitt en eksplosiv økning i behovet for studieveiledning. - Men NTNU-ledelsen prioriterer ikke veiledning godt nok, sier Origo-leder Tor Bollingmo. |
Marit Størseth (til venstre) fikk blomster og rusbrus av Daniele Evelyn Alvez da hun ble student nummer 10.000 som besøkte Origo-senteret siden semesterstart.
|
- Vi får bare en million i året å drive for, men skulle helst hatt det dobbelte. Vi har 15-20 mann i arbeid, som jobber knallhardt. Situasjonen er frustrerende, og jeg forstår ikke hvordan universitetsledelsen tenker, sier Tor Bollingmo som leder veiledningssenteret for Dragvoll-studenter.
Besøkende nummer 10.000
Med en teller på døra holder Bollingmo en nøyaktig oversikt over hvor mange som besøker senteret. Tirsdag klokken ti over tolv kom statsvitenskap-student Marit Størseth (21) inn som høstens besøkende nummer 10.000 og ble ”overfalt” med blomster og rusbrus.
- Dette var kjempeflott. Jeg ble veldig overrasket. Jeg skulle bare innom og hente ei studiehåndbok. Dette er jo sånt man leser om i aviser. Jeg trodde aldri jeg skulle oppleve det selv, sier Marit Størseth.
Hun har tidligere i semesteret fått veiledning på Origo-senteret, og er meget godt fornøyd med tilbudet.
- Jeg fikk hjelp til å lage en studieplan da jeg kom hit som ny og forvirret student, sier Marit.
Økende veiledningsbehov
Studentene har et større behov for veiledning etter at Kvalitetsreformen ble innført.
- Nå må studentene planlegge hele studieløpet fra første semester. Det er ikke som før, da Dragvoll var som et kjøpesenter der du plukket de fagene du ville ha hvert semester. De første dagene like etter semesterstart var over 1000 studenter innom her hver dag, sier Bollingmo.
Origo-senteret ble etablert i 1997 for at Dragvoll-studentene lettere kunne orientere seg på arbeidsmarkedet. På senteret er karriererådgivning, generell studieveiledning og veiledning for de enkelte fakultetene samlet på ett sted.
|
Tor Bollingmo leder det populære veiledningssenteret for studenter på Dragvoll. Han krever mer ressurser, og er oppgitt over at det ikke er etablert et tilsvarende senter på Gløshaugen. |
Ikke på Gløshaugen
På Gløshaugen er fagveiledninga lagt til fakultetene, mens den generelle studie-og karriereveiledninga er på Studentservice. Planen var å få samlet veiledninga på Gløshaugen i et Origo-senter på Stripa, i samarbeid med Studentsamskipnaden. Men prosjektet strandet da det ble bestemt at samskipnaden ikke skulle være involvert i studieveiledning.
- Nå blir det nye runder med utredning før vi eventuelt kommer i gang på Gløshaugen. Det mener jeg er unødvendig. Behovet er til stede akkurat nå, og vi vet jo at den modellen vi driver etter på Dragvoll, fungerer. Så hvorfor ikke sette i gang? spør Bollingmo.
Studentpolitikerne oppgitt
Studentrepresentant i NTNU-styret, Kristin Strømhylden, er enig i at studieveiledninga på Gløshaugen ikke er god nok i dag.
- Veiledningstilbudet er ikke oversiktlig og synlig nok. Rollefordelinga mellom studentservice og fakultetene er uklar. NTNU må skjerpe seg, særlig fordi Kvalitetsreformen krever bedre og grundigere veiledning, sier Strømhylden - som ennå ikke har noen mening om hvorvidt Origo-modellen er den beste.
Organisatorisk nestleder i Studenttinget ved NTNU, Morten Svendsen, mener også at veiledningen på Gløshaugen er for dårlig.
- De som er ansatt i full stilling på fakultetene, har ikke tid til å drive god veiledning av studenter i tillegg. Veilederne gir motstridende beskjeder og er ikke oppdatert, sier Svendsen.
NTNUs studiedirektør Jon Walstad har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Tekst og foto: Audun Asphjell |