MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

LESERBREV

Erlend Prytz: Ystenes mangler innsikt i legenes hverdag (18.9.03, 19:56)

Martin Ystenes tar i sitt leserbrev tak i et noe uheldig sitat fra en fersk studine. Hun føler at hun er feilsitert av UA, og Ystenes' tolkning av sitatet ble nok snarere det motsatte av intensjonen.

Ett av legestudentenes hovedargumenter for å beholde vurderingen "Bestått/Ikke Bestått", framfor å innføre karakterer, er nettopp å beholde motivasjonen for å lære oss "alt mulig rart". Medisinstudiet ved NTNU har ikke et fast pensum, men opererer med læringsmål. Studentene velger selv hvilken kombinasjon av lærebøker de vil bruke. Det er et mål at man skal benytte ulike bøker, og ved bruk av gruppemøter og problembasert læring (PBL) diskutere ulike oppfatninger av "sannheten".

Sammen med frihet til individuell fordypning skal dette gi studentene mangfoldig og variert kunnskap. Hver vår gjennomføres en integrert skriftlig eksamen som skal dekke alle fagområder som har vært undervist siste år. Det kreves en bred og solid kunnskapsbase for å bestå denne eksamen!

En innføring av karakterer vil føre til økt fokus på eksamensresultater. Dette vil prege studentenes arbeid. Vi frykter at økt eksamensfokus vil føre til en innsnevring og strømlinjeforming av studentenes kunnskapsbase, der det viktigste blir å vite "riktig svar på eksamen", og pugge dette. Det er tross alt det som betaler seg...

Når det gjeldet Ystenes' avsluttende "kraftsalve", vitner den om manglende innsikt i en leges hverdag. Det er hundre år siden legen var en som "kunne alt" og "visste alt". Medisinen er som så mange fagområder blitt så stor og omfattende at det ikke er mulig for noe menneske å ha den hele og fulle oversikten. Evnen til å si "Det må jeg sjekke opp før jeg kan svare deg på", og gjennomføre dette (gjerne ved bruk av internett!) er derfor en viktig del av en moderne leges kompetanse!

Erlend Prytz
stud.med. og leder av Arbeidsgruppen for Eksamens- og Evalueringsformer ved Det medisinske fakultet

 
 
    
 SEND INN LESERBREV TIL
 REDAKSJONEN >>>
 
 FLERE LESERBREV:
Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk (19.1 2010)
 
Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken (15.1 2010)
 
Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut? (13.1 2010)
 
Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK (30.12 2009)
 
Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis (21.12 2009)
 
Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU” (15.12 2009)
 
Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva? (10.12 2009)
 
Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker (10.12 2009)
  Allan Krill: For mappa mi (14.12 2009)
 
Per Carlsen: Læresteder i klemme (7.12 2009)
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme (9.12 2009)
 
Odd W. Andersen: Saltkraftverk (30.11 2009)
 
Arkiv