LESERBREV Erlend Prytz: Ystenes mangler innsikt i legenes hverdag
(18.9.03, 19:56) Martin Ystenes tar i sitt leserbrev tak i et noe uheldig sitat fra
en fersk studine. Hun føler at hun er feilsitert av UA, og Ystenes' tolkning av
sitatet ble nok snarere det motsatte av intensjonen. Ett av legestudentenes hovedargumenter for å beholde vurderingen "Bestått/Ikke Bestått", framfor å innføre karakterer, er nettopp å beholde motivasjonen for å lære oss "alt mulig rart". Medisinstudiet ved NTNU har ikke et fast pensum, men opererer med læringsmål. Studentene velger selv hvilken kombinasjon av lærebøker de vil bruke. Det er et mål at man skal benytte ulike bøker, og ved bruk av gruppemøter og problembasert læring (PBL) diskutere ulike oppfatninger av "sannheten".
Sammen med frihet til individuell fordypning skal dette gi studentene mangfoldig og variert kunnskap. Hver vår gjennomføres en integrert skriftlig eksamen som skal dekke alle fagområder som har vært undervist siste år. Det kreves en bred og solid kunnskapsbase for å bestå denne eksamen!
En innføring av karakterer vil føre til økt fokus på eksamensresultater. Dette vil prege studentenes arbeid. Vi frykter at økt eksamensfokus vil føre til en innsnevring og strømlinjeforming av studentenes kunnskapsbase, der det viktigste blir å vite "riktig svar på eksamen", og pugge dette. Det er
tross alt det som betaler seg...
Når det gjeldet Ystenes' avsluttende "kraftsalve", vitner den om manglende innsikt i en leges hverdag. Det er hundre år siden legen var en som "kunne alt" og "visste alt". Medisinen er som så mange fagområder blitt så stor og omfattende at det ikke er mulig for noe menneske å ha den hele og fulle oversikten. Evnen til å si "Det må jeg sjekke opp før jeg kan svare deg på", og gjennomføre dette (gjerne ved bruk av internett!) er derfor en viktig del av en moderne leges kompetanse!
Erlend Prytz
stud.med. og leder av Arbeidsgruppen for Eksamens- og Evalueringsformer ved
Det medisinske fakultet |