MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Stipendiater på formidlingsbenken (19.9.03, 15:10)

De har mye i hodet og på hjertet. Nå vil doktorgradskandidatene prøve å formidle det til publikum.

Torsdag 19. september troppet 30 NTNU-stipendiater opp på et halvdagsseminar om allmennrettet forskningsformidling. Mange av dem nærmer seg slutten på doktorgradsarbeidet, og kanskje burde de fortelle omverdenen hva de har funnet ut?

Ingo Machenbach er stipendiat på siste året ved Institutt for vann-og miljøteknikk, og deltaker på seminar om allmennrettet forskningsformidling. Hele 50 stipendiater hadde bedt om å få delta på seminaret, men det var ikke plass til flere enn 30.
Bedre med papers enn med publikum
Ingo Machenbach skal til jul levere et doktorgradsarbeid om drikkevann. Så langt har hans formidling dreid seg om foredrag på konferanser eller publisering i tidsskrifter. Og det er til en engere krets. Han vil gjerne formidle resultater av forskningen til flere og skulle ønske det ble satt av mer tid og at det ble oppmuntret til formidling til den store allmennheten.

– Det er et paradoks at jeg ønsker å formidle til hele samfunnet, men bare blir premiert når jeg formidler til kollegaer, sier Machenbach.

Å sette av tid til å fortelle om forskningen til mannen i gata, synes han er vanskelig. Men etter at han er blitt ferdig med doktorgraden, har han et håp om at det skal bli noen flere timer til overs.

Positive stipendiater
For matamatikkstipendiaten Stig-Kyrre Foss dreier egentlig alt seg om å formidle et budskap.

- Forskning vil alltid måtte handle om formidling, enten en skal fortelle om sitt fag til andre forskere eller en skal prøve å selge et budskap eller en idé, sier Foss. Dette er første gang han har fått tilbud om å lære formidling ved NTNU, noe han ønsker hjertelig velkommen.

Ingo Machenbach synes også tiltaket om et eget seminar om forskningsformidling for stipendiater var veldig positivt.

- Vi lærer jo ellers ingenting om verken dette eller enkel presentasjonsteknikk i løpet av studier. Det er noe som bør forandres, synes Machenbach.

Høyere status for forskningsformidling?
Seminarleder var Steve Miller fra University of College of London. Professoren i faget Science Communication ga studentene innføring og eksempler i forskningsformidling, med særlig utgangspunkt i engelske forhold. Han ønsket at den allmennrettede forskningsformidlingen burde få høyere status og telle like mye som vanlige forskningsartikler når institutter skulle ansatte forskere.

Blant rådene han ga studentene, var at de måtte drive lobbying. Mangler de penger i forskningen, var det helt legitimt å understreke det i et intervju i radio eller avis.

Seminaret var det første av sitt slag ved NTNU og ble arrangert av Informasjonsavdelingen som en del av NTNUs formidlingskonferanse for 2003.

Tekst og foto: Tore Hugubakken