Kammermusikalsk tjuvstart
(22.9.03, 19:20) Kronprinsesse Mette Marit åpner Kammermusikkfestivalen først i morgen, men allerede i dag (mandag) er det blitt servert noen utvalgte smakebiter. Lunsjgjestene i kantina i Realfagbygget fikk i dag overraskende besøk av jazzbandet "Kobert" fra Musikkonservatoriet. I kveld serveres aperitiff med ungarsk sigøynermusikk i Frimurerlogen.
|
STILLFERDIG LUNSJVORSPIEL til Kammerfestivalen i Realfagbyggkantina: Jazzbandet "Kobert" med Daniel Formo, orgel, Erik Nylander, trommer og Ingrid Lode, vokal. Samtlige er andreårselever på jazzlinja ved Musikkonservatoriet. |
Samspill
Begrepet kammermusikk oppsto på 1600-tallet og var opprinnelig en betegnelse for vokal- og instrumentalmusikk for fremføring ved private fyrstehoff. I dag brukes vanligvis betegnelsen for "instrumentalmusikk for mindre ensembler med solistisk besetning".
Ildsjelene bak Trondheim Kammermusikkfestival har sin egen definisjon: Samspill på høyt nivå. Aktørene hentes fra inn- og utland, men samtidig er alltid lokale utøvere med utspring fra Musikkonservatoriet solid representert. Kunstnerisk leder for festivalen, Sigmund Tvete Vik, og daglig leder Vegard Snøfugl, er begge utdannet ved konservatoriet. I år er dessuten NTNU en av hovedsponsorene for festivalen.
Ikke kjedelig
Da den første festivalen ble arrangert i 1996, var et av hovedmålene å bryte ned fordommen som sier at at kammermusikk er kjedelig. Det legges vekt på å formidle den tette kommunikasjonen som oppstår mellom musikerne, og mellom musikerne og publikum. Denne kommunikasjonen finnes i alle musikksjangere, mener Snøfugl og Tvete Vik.
Programmet settes opp deretter. Årets festivalprogram spenner fra heftig sigøynermusikk og litterær kafé, til mange varianter av jazz og klassisk musikk. Årets festivalkomponist heter Steve Reich. Han regnes som en sentral komponist og hovedeksponent for den minimalistiske musikkstilen som vokste fram på 1960-tallet.
Til ungdommen
Kammermusikkfestivalen har som mål å være nyskapende i programvalg og presentasjon og retter seg spesielt mot ungdommen. Festivalen er i og for Midt-Norge, men skal holde et internasjonalt nivå. Og det stopper ikke her. Ildsjelene er i ferd med å bygge opp et nettverk i Midt-Norge til fremme for kammermusikk. Trondheim Kammermusikalske Selskap teller nå 350 medlemmer. Selskapet ble opprinnelig stiftet i 1786 og gjenoppsto i 1999.
I samarbeid med Musikkonservatoriet og Trondheimssolistene arbeides det også for å bygge opp et nordisk kompetansesenter for kammermusikk. Kompetansesenteret antas å få stor betydning for norsk musikkliv generelt og musikkutdanningen spesielt.
Tekst og foto: Synnøve Ressem Her finner du hele festivalprogrammet.
|