(1.1.70, 01:00) Fra stat til marked
Trenden har vært at virksomheter i offentlig sektor beveger seg fra politisk styrte forvaltningsorganer til privatiserte og iblant internasjonaliserte aksjeselskaper:
Forvaltningsorganet Televerket ble i sin tid til det helstatlige aksjeselskapet Telenor. I desember 2000 ble selskapet delprivatisert og børsnotert.
Forvaltningsorganet Jernbaneverket ble til særlovsselskapet NSB BA i 1996, som igjen ble aksjeselskap i 2002. Konsernet NSB består av en rekke hel- og deleide datterselskaper
Posten Norge ble omgjort til aksjeselskap 1. juli 2002. Før det var Posten særlovselskap, og før det var det forvaltningsorganet Postverket. Renholdet, budtjenesten og kantinedriften ble skilt ut fra Posten BA og gjort til aksjeselskaper.
NRK var et forvaltningsorgan som ble til en stiftelse i 1988. Åtte år senere ble NRK et aksjeselskap.
Statsbygg er blitt delt i to, det nye Statsbygg AS skal drive utleievirksomhet på rene markedsvilkår. Det samme har skjedd med Arbeidsdirektoratets (nå Aetat) vikarbyrå.
De kommunale kraftselskapene var i utgangspunktet ordinære kommunale forvaltningsorganer. Den ’normale’ utviklingen er at de først blir de omgjort til interkommunale foretak, deretter til aksjeselskaper, for så å bli solgt til store aktører i markedet, som Statkraft, Oslo Energi eller det svenske Vattenfall. Statkraft er nå et statsforetak, mens Oslo Energi som var et eget aksjeselskap, er nå kjøpt opp av Hafslund.
Kilde: Notatet ”Forskningens Frihet”. Laget av vitenskapelig ansatte som er medlem i NTL. |