REVOLUSJONÆR SATSING FRA ELITEUNIVERSITET: 500 MIT-kurs tilgjengelig på nett
(13.10.03, 11:51) BOSTON: Alt undervisningsmateriell som brukes i 500 av kursene ved MIT (Massachusetts Institute Of Technology) er nå lagt åpent ut på internett. Kjempesatsingen har hittil kostet nærmere 100 millioner kroner. Når OCW-prosjektet (OpenCourseWare) er fullført i 2007, skal hele pensum for MIT-studentene ligge åpent, fritt tilgjengelig. Totalt vil da ca. 2.000 kurs være tilgjengelig på nettet.
Oversettes til flere språk
Prosjektet har vakt oppsikt over hele verden. En del av kursene er alt oversatt til spansk og portugisisk etter initiativ fra "Universia.net", et konsortium av 636 universitet i spansktalende land. Oversettelse til russisk og kinesisk forventes å bli det neste.
I løpet av det siste året har MIT OCW hatt mer enn en halv million treff på sine internettsider bare fra Norge. Totalt er det registrert over 100 millioner treff fra hele verden i samme periode.
|
Jon Paul Potts fra MIT (t.h.) og artikkelforfatteren Viggo Pedersen fra Universitetsbiblioteket studerer en søyle som viser antall kurs som så langt er digitalisert ved MIT. |
Bare en liten del av alle epostene som daglig strømmer inn til de prosjektansvarlige blir besvart. Jeg var derfor heldig som fikk møte Communications Manager Jon Paul Potts hos MIT. En hektisk atmosfære preget de 20 smilende medarbeiderne i prosjektet. Dette teamet arbeider med å legge kursmateriell til rette for web-publisering.
Sjekk selv!
På Universitetsbiblioteket (UBiT) sine hjemmesider finner du lenke til materialet. Skriv "ocw" i søkefeltet på hjemmesiden. Materialet kan bli et viktig supplement til det eksisterende kursmaterialet ved NTNU. Hvert kurs inneholder blant annet forelesningsnotater, litteraturlister og øvinger.
Det fine med OCW-materialet er at det fritt kan brukes, kopieres, distribueres, oversettes og modifiseres for ikke-kommersielle undervisningsformål. Brukerne må imidlertid huske å referere hvor materialet er hentet fra, opphavsretten må ikke krenkes. MIT OCW har sørget for at det er innhentet nødvendig tillatelse fra alle rettighetshavere til slik bruk. Dette har vist seg å være den mest arbeidskrevende prosessen før et kurs kan legges ut.
Tilgjengeligheten på materialet er den beste, 24/7 - 24 timer i døgnet, sju dager i uka.
PDF og animasjoner
En ordinær pc med modem og standard nettleser er alt som skal til for å kunne bruke materialet. Forelesningsnotatene er lagret i pdf-format. Animasjonene som følger noen av kursene er lesbare med programvare som ligger ute på MIT OCW sine hjemmesider, se under
Technical Requirements.
Hjemmesiden til MIT OCW er oversiktlig og lett å navigere på. I høyre felt på siden ligger kursene fordelt etter emne. Den gode søkemotoren gjør det mulig å søke direkte på enkeltkurs. Biblioteket ved MIT sikrer kvaliteten på metadataene som identifiserer kursene i databasen. Under "Help" midt på hjemmesiden til MIT OCW finner du mye nyttig informasjon.
Materialet ligger lagret på mer enn 200 servere i "Akamai" sitt globale nettverk, og skulle dermed være meget godt sikret mot eventuelle serverproblemer.
MIT OCW tar sikte på å etablere diskusjonsgrupper i tilknytning til sin satsning. De ønsker å tilrettelegge for slike i tilknytning til sin hjemmeside.
Bygger på frivillighet
Hvis NTNU en gang bestemmer seg for å dra i gang et lignende prosjekt, kan erfaringene fra MIT OCW være gode å ta med seg. MIT OCW har satset på frivillig deltagelse i prosjektet. Ingen vitenskapelige ansatte blir pålagt å delta. Dette fjernet det meste av den interne kritikken mot prosjektet. De vitenskapelig ansatte som deltar signerer en lisensavtale som ikke fratar dem opphavsretten.
Det har vist seg at mange fakultet ser på MIT OCW som en måte å markedsføre seg på. Kursmaterialet gjenspeiler virksomheten på fakultetet. Det viste seg også at MIT sitt LMS-system (Learning Management system) hadde uønskede begrensninger som at studentene bare får tilgang til materiale fra de kursene hvor de er meldt opp til eksamen. MIT OCW sikrer tilgang til kursmateriale for alle.
Redskap for samarbeid
Lærerne har fordeler i form av at de får tilbakemeldinger om feil i sine forelesningsnotater fra besøkende på MIT OCW sine hjemmesider. Andre har etablert samarbeid med lærere som har besøkt internettsidene for bestemte kurs.
Prosjektets fremtid er avhengig av finansiering. Jon Paul Potts er optimistisk, ikke minst på grunn av den internasjonale populariteten prosjektet har fått.
Av Viggo Pedersen Her finner du hovedsiden til MIT OCW.
|