Den store colatesten
(24.10.03, 13:30) Ungdommene får åtte nummererte glass. Oppi er det cola eller pepsi, oppgaven er å finne ut hva som er hva. Det smakes og smattes, - men hva kan dette ha med matte å gjøre? 24 elever fra åttende og niende klasse på Rosenborg ungdomsskole er på matteklubb i Realfagbygget. De skal gjennomføre en colasmaketest, og gjette hvilke glass som inneholder henholdsvis cola og pepsi.
|
COLATESTEN: Åtte glass med to forskjellig slags innhold gir ei tipperekke med 256 muligheter.
|
Ved å ta tavla til hjelp finner de ut at de har 256 forskjellige muligheter å velge mellom for å få alt riktig. Ingen klarer åtte rette. Men én klarer en enda vanskeligere test og gjetter riktig blant fem glass med fem forskjellige cola-sorter. Før de er ferdige, kan deltakerne gjenkjenne et mønster for sannsynlighetsberegning.
Nasjonalt senter for matematikk i Realfagbygget har satt i gang pilotprosjekt matematikk-klubb for barn og ungdom. Målet er å utvikle et konsept med oppgaver og veiledning for dem som vil starte slike klubber. - Det første materiellet kan være klart like over nyttår, forteller Ingvill Holden som er leder for pilotprosjektet.
Trives og har det gøy
Til nå er det startet én klubb for fem-åringer, én for en femteklasse og én for åttende- og niendeklassinger. Klubbene fungerer som forsøkskaniner i utviklingsarbeidet. Et hovedmål er at deltakerne skal trives og ha det gøy. Åttende- og niendeklassingene får selv velge hvilket tema de skal arbeide med. -Det er ikke nødvendig at oppgavene skal være så veldig nyttige eller anvendelige, understreker Holden.
Dagen etter den store cola-testen klubben skal femteklassingene blant annet lage mønster av gangetabeller og legge kinesisk puslespill. Forrige gang hadde de drageflyging. Klubbene skal møtes jevnlig fram til sommerferien.
|
MYNT OG KRONE: Ingvild og Siri fra Rosenborg ungdomsskole øver seg på sannsynlighetsberegning ved å slå krone og mynt. Én mynt gir én mulighet for å få krone og én mulighet for å få mynt. Hvor mange muligheter er det for å få henholdsvis krone eller mynt hvis de slår fire mynter? |
Forskjellig motivasjon
Holden forteller at de nystartede klubbene har allerede gitt verdifulle erfaringer. – Da vi sendte ut invitasjonene, trodde vi at det skulle bli de flinkeste elevene som ville melde seg. Det viser seg at motivasjonen for å begynne er forskjellig. Noen meldte seg på spontant fordi de er spesielt interessert og liker å lese matte på egen hånd. Andre ble med fordi de er dårlige i matte og ønsker å bli bedre. Så er det noen som kommer etter påtrykk fra foreldre. Så langt opplever vi at alle koser seg og har utbytte av det vi holder på med. Det har ikke vært tegn til forfall hittil, sier Holden.
KappAbel blir nordisk
I november starter en ny runde KappAbel, konkurransen der landets niendeklasser konkurrerer i matematikk. I år skal konkurransen gjennomføres parallelt i alle de nordiske landene. Vinnerne av landskonkurransene skal møtes til nordisk finale i København i juli. Finalen er lagt til den store internasjonale konferansen i matematikkdidaktikk, ICMEID.
Tekst og foto: Synnøve Ressem |