Sommerjobb blir butikk
(28.10.03, 13:40) Studenter får smake på arbeidslivet. Bedrifter får billig og kreativ arbeidskraft. Nye produkter blir utviklet. Kan det bli mer fruktbart? |
JOBB I CHIPCON: Øyvind Grotmols arbeid med utvikling av teknologi for frekvenshopping vil bli brukt av Chipcon i kommersiell sammenheng. Høsten 2003 skal det brukes til presentasjon og demonstrasjon av produkter.
|
Chipcon er en norsk chipleverandør med internasjonal suksess og travle dager. Så travle at de henvendte seg til NTNU for å få hjelp til å utvikle et system for frekvenshopping. Det var elektronikkstudenten Øyvind Grotmol (23) som fikk i sommerjobb å lage systemet på CC1010, Chipcons radiobrikke med innebygget mikronkontroller. Frekvenshopping innebærer å periodevis bytte radiofrekvens under oeprasjon, og fordelen er økt rekkevidde og mer driftsstabilitet.
Etter fire uker var Grotmol vel i havn. Prosjektet ble vellykket, og systemet er snart på markedet.
Konkurranse om beste sommerjobb
Mandag kveld var det finale i Shell Technology Enterprise Programme (STEP), som er et utplasseringsprogram for sivilingeniørstudenter. Her får studentene relevant praksis i små og mellomstore bedrifter, som Grotmol fikk i Chipcon. 67 studenter har i år deltatt i programmet, og ni av dem kom til finalen. Men i juryen var det ingen tvil: Elektronikkstudenten Øyvind Grotmol stakk av med førsteplass og 10 000 kroner for sin innsats hos chipleverandøren Chipcon.
|
JOBB I ELMARIN: Andrepremien på 6000 kroner gikk til datastudenten Tanveer Hussain Awan som har utviklet et automatisert posisjoneringssystem for fraktskip. Det er bedriften Elmarin, som har sin hovedbeskjeftigelse innenfor fagområdene maritim elektro og maritim elektronikk, som hadde datastudenten til låns i sommer. Produktet skal testes videre, deretter blir det salg mot kunder. |
- Ingen tvil. Tidenes beste prosjektoppgave, lød dommen fra juryen.
Ekspertene i Chipcon hadde regnet med selv å bruke åtte uker på jobben, men Grotmol ble ferdig på fire, noe som imponerte juryen stort.
NTNU-studenter gjorde ellers rent bord da den beste sommerjobben skulle kåres, og stakk av med både andre- og tredjepremien under finalen.
Bedrifter og studenter vinner
I seks år har bedrifter kunnet bestille studenter fra NTNU og andre læresteder med teknologiutdanning. For bedriftene er dette en kjærkommen mulighet til å få rustet opp teknologi, få gjennomført et prosjekt eller få noen friske ideer med innslaget av studentene. Og alt dette til en billigere penge enn vanlig. Lønnskostnadene deles 44/56 mellom STEP og bedriften.
- Det er en vinn-vinn-situasjon, sier koordinator for STEP ved NTNU, Stewart Clark. For studentene har fått en gyllen mulighet til å få en smak av det virkelige livet blant små og mellomstore bedrifter.
|
JOBB I NORTONIC: Designstudenten Anders Wien mottok 4000 kroner og tredjeplass for utvikling av nye 2D-paneler for firmaet Nortronic. Bedriften selger instrument- og bryterpaneler til produsenter av arbeids- og fritidsbåter. Det nye panelet skal brukes på salgsturné og utstilling i høst. |
Ifølge en undersøkelse som ble gjort i fjor, meldte 30 prosent av bedriftene som tidligere ikke har ansatt sivilingeniører, om så positiv erfaring at de nå vurderte å ansette flere i denne yrkesgruppen.
Populært i Storbritannia
I år var det nærmere 800 studenter som viste interesse for denne formen for sommerjobb, men de vel 50 bedriftene hadde ikke nok prosjekter til studentene. Bare 67 studenter ble tilbudt sommerjobb som passet. Til neste år satser arrangørene å få med seg bedrifter i Buskerud og Telemark. Planen er å øke antallet studenter til 100 neste år.
Les mer om STEP.
Tekst og foto: Tore Hugubakken |