MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

LESERBREV

Tore R. Jørgensen: Karakterskala med fast eller relativ origo? (5.11.03, 11:31)

Forskriftene for PhD ved NTNU sier at eksamener må bestås med B eller bedre. Det er et rimelig krav etter mitt syn for landets høyeste utdanning.

Hvis grunnreglelen for karaktergivingen ved NTNU skal være at gjennomsnittskarakteren skal være C i alle emner, uavhengig av studentens nivå, betyr det at NTNU systematisk vil kaste ut ca. halvparten av alle PhD-studenter på grunn av sitt regelverk, uavhengig av reelle kvalifikasjoner. Er det noen god mening eller logikk i det?

Flytende origo i hvert emne vil for øvrig åpne for at

  • læresteder med gode studenter og høyt faglig nivå vil få samme karakterfordeling som læresteder med lavere nivå. Den gode siden av dette vil være at man vil spare ressurser til sensur for å sammenligne kvalitet mellom studiesteder - for ikke å snakke om at man slipper å ta hensyn til internasjonalt nivå.
  • Studenter i samme fag, men med ulike emnenummer, vil få sin karakter ut fra nivået i studentgruppen i emnet de tilhører - uavhengig av det faglige nivået som kan være konstant over tid. Vi har erfaring for at arbeidsmarkedet påvirker søkningen til studieretninger og nivået kan variere sterkt mellom retninger og innen hver retning fra år til annet.

    Det siste kan gi tragikomiske resultat. Det minner meg om en innføring jeg fikk i det sovjetiske systemet av professor Juri Vanaweski fra Estland. Han sa at man i Estland en stund trodde de kunne øke sin levestandard ved å være mer produktive. Hvis alle i Estland gjorde en innsats for å produsere mer "gulerøtter" ville inntekten gå opp. De økte produktiviteten inntil de oppdaget at Moskva bare endret prisene og så fikk estlenderne det like godt/dårlig som tidligere. Etter hvert som folk i Sovjet oppdaget mekanismen (regelen) gjorde alle stadig mindre.

    Kanskje studentene i Norge også oppdager at karakterene blir de samme når/hvis man bruker samme karakterfordeling i alle emner - bare alle gjør sitt til at nivået senkes?

    Tore R. Jørgensen

  •  
     
        
     SEND INN LESERBREV TIL
     REDAKSJONEN >>>
     
     FLERE LESERBREV:
    Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk (19.1 2010)
     
    Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken (15.1 2010)
     
    Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut? (13.1 2010)
     
    Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK (30.12 2009)
     
    Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis (21.12 2009)
     
    Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU” (15.12 2009)
     
    Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva? (10.12 2009)
     
    Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker (10.12 2009)
      Allan Krill: For mappa mi (14.12 2009)
     
    Per Carlsen: Læresteder i klemme (7.12 2009)
      Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme (9.12 2009)
     
    Odd W. Andersen: Saltkraftverk (30.11 2009)
     
    Arkiv