Nekter å bli c-gjeng
(4.11.03, 22:09) Studenter frykter konsekvensene av at c kan bli innført som fast gjennomsnittskarakter ved NTNU. - Karakteren skal speile din prestasjon i faget, uavhengig av nivået på dine klassekamerater, sier studentrepresentant Birgitte Lunde. I et høringsforslag fra FUS - Forvaltningsutvalget for sivilingeniørutdanningen - står det at man bør tilstrebe at gjennomsnittskarakteren i et emne ikke avviker vesentlig fra c, og at gjennomsnittskarakteren over et tidsrom på tre til fem år blir c. Dette skal også gjelde på masternivå.
|
NEI TAKK TIL C SOM STANDARD: Studentene Birgitte Lunde (f.v.), Kristin Amalie Brørs og Ragnhild Skagestad er provosert av forslaget om nye retningslinjer for karaktersettingen. |
Bare prestasjonene bør telle
- Dette blir feil. Karakterene bør gjenspeile prestasjonene i faget. I sivilingeniørutdanningen ligger gjennomsnittet i vanskelige mattefag under c, og det bør det. Hvis studentene har dårlig uttelling i faget, må de også få tilsvarende lave karakterer.
- På samme måte blir det hvis prestasjonene er gode. Kan du alt, må du få a, selv om mange andre også kan alt, sier Birgitte Lunde. Hun er studentrepresentant i programutvalget for Produktutvikling og produksjon. Medstudentene Kristin Amalie Brørs, som også er studentrepresentant, og Ragnhild Skagestad er enige.
Jentene mener at karakteren studenten får, skal være uavhengig av inntaksgrensen til studiet, størrelsen på klassen, oppfølging, tidligere karakterer gitt i emnet, nivået på utdanning eller lignende.
Må ikke straffes for å være flink
- Noen av linjene ved sivilingeniørutdanningen tiltrekker seg kandidater med gode karakterer fra videregående og stor vilje til å jobbe med de fagene de tar. Hvis c skal etterstrebes som gjennomsnittskarakter, vil mange bli ?straffet? for at de er flinke og tar fag sammen med andre flinke, sier de.
- Dessuten får jo enkelte studenter på "flinke" linjer også d og e. Det som er viktig, er at fagkravene bestemmer, legger Lunde til.
Skagestad mener at det nye prinsippet i verste fall kan føre til at enkelte studenter kynisk velger fag ut fra nivået på klassekameratene.
FAKTA | FRA A TIL F: Det nye systemet med bokstavkarakterer som er innført i Norge følger denne skalaen:
A står for fremragende
B står for meget god
C står for god
D står for brukbar
E står for tilstrekkelig
F står for ikke bestått
| Verst på masternivå
- Det jeg reagerer på, er at det står at man spesielt må bli mer bevisst på masternivå. Hvordan skal du bortforklare en e på hovedoppgaven? Det står i høringsuttalelsen at mye veiledning og god tid på oppgaven bør gi strengere krav. Men det er urealistisk å tro at folk som legger så mye tid og innsats i en oppgave, presterer ned mot en e, mener Lunde.
Jentene påpeker at en bedrift legger veldig stor vekt på hovedprosjektet ved ansettelse.
- Det er ganske stor arbeidsledighet for tiden. Når to kull før oss har gått ut med mesteparten a og b, blir det vanskelig for oss som går ut etter at dette nye karakterprinsippet eventuelt blir gjennomført. Jeg tror ikke bedriftene kommer til å ansette en nyutdannet med c på hovedoppgaven når de kan ansette en med a, selv om det følger med retningslinjer for karaktersettingen, sier Skagestad.
Vanskelig i utlandet
- Det er lettere å få gode karakterer andre steder i Europa og i USA. Selv om USA har en annen bruk av skalaen en oss, tror jeg uansett at utenlandske bedrifter vil foretrekke den søkeren som har de beste karakterene. Ikke alle orker å lese gjennom flere sider med retningslinjer som forklarer bakgrunnen for karaktersettingen, poengterer Brørs.
Universitetsavisa har tidligere skrevet om forskjellene mellom den amerikanske og den europeiske karakterskalaen.
Tekst og foto: Anne Winsnes Rødland Sterke meninger om c-forslaget? Send oss et leserbrev. Les også:
Studenttingslederne: - Dette går ikke gjennom!
Les også:
Viserektor Malvig: - Må bruke hele skalaen
|