LESERBREV Bjørn Skallerud: Karakterer, middelverdi C, og Gauss-fordeling
(5.11.03, 11:44) I 2001 gjorde etatsgruppa til NIF ved NTNU en stor jobb med å se på utviklingen av gjennomsnittlig hovedkarakter over en 15 årsperiode for siv.ing-studiet, fordelt på de enkelte linjer/studieprogram. Dette ble gjort i lys av en debatt om reell kompetanse til ny-utdannede siv.ing.er (det florerte påstander om at kvaliteten var blitt dårligere).
Figuren under viser resultatet, med en meget stabil utvikling. Den svarte kurven viser gjennomsnitt for hele siv.ing.-utdanningen. Der ser man at ved bruk av dagens bokstavskala så er snittet B. Og jeg vil tro at disse tallene fordeles etter Gauss-modellen.
|
Diagrammet viser utviklingen i karakterene gjennom 15 år, fram til år 2000, for siv.ing.-fagene: bygg, elektro, fysikk/matematikk, datateknikk, kjemi, metallurgi/geologi/materialer, petroleumsteknologi, marin, maskin, teknisk design og indøk. Svart linje er totalen. |
Gauss-fordelingen er nok rimelig representativ for store utvalg, som f eks hele NTNU/fakulteter over flere år. Men å benytte den som føring på enkeltfag, særlig i 3-5 klasse, kan ikke bli riktig. Til det er antall studenter for få. Hvis jeg har en klasse hvor halvparten får poengsum som tilsvarer A, så får halve klassen A. Og hvis nivået er like høyt over noen år, så er det ikke grunnlag for noe snitt på C.
Videre er det ofte i lavere årskurs helt andre kurver som gjelder, enten en veldig skjev kurve, med middelverdi ned mot D, eller en kurve med to pukler, en topp ved D/E, og en topp ved B/A.
Så pålegg om at middel skal være C og at det er Gauss-fordelt er problematisk, det betyr at studentene kunstig vurderes til å være dårligere enn de virkelig er, jfr B-snittet i kurven.
Professor Bjørn Skallerud, leder for NIF-NTNU |