MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Misjonerer for nye læringsmetoder (13.11.03, 10:39)

Førsteamanuensis Bjørn Sortland har undervannsteknologi som sitt spesiale, men nye metoder for læring er hans lidenskap. Han er NTNUs "Eksperter i team"-general.

SJEFSEKSPERTEN: "Eksperter i team" gir god kommunikasjonstrening, sier førsteamanuensis Bjørn Sortland.
Skistua i Bymarka er denne uka læringsarena for et hundretalls NTNU-medarbeidere. Lærere og studentassistenter som vil få sentrale roller i vårsemesterets nye runder med Eksperter i team, trenes i gruppesamarbeid. 1100 studenter er påmeldt Eksperter i team for vårsemestret 2004.

Lærerne må lære først
- Du kan ikke undervise i noe du ikke har lært selv. Det blir det samme med gruppeprosesser. Skal du drive undervisning med Eksperter i team må du selv beherske prosessen, påpeker førsteamanuensis Bjørn Sortland, som leder kursopplegget på Skistua.

- Hensikten er å bryte ned barrieren mellom stud-asser og lærere slik at de blir et team, forklarer Sortland. Hva er man enige om, hvor elastiske kan man være, er spørsmål som blir avklart i prosessen. Man lærer selv å arbeide i team.

FAKTA

TERMINOLOGI
I Eksperter i team deles studentene inn i klasser på 30 som kalles landsbyer. Hver landsby består av 6 grupper a 5 studenter fra forskjellige fakulteter. En landsby karakteriseres av en tverrfaglig problemstilling, og ledes av tre facilitatorer: en lærer og to stud-asser.

Gruppemaling
Da Universitetsavisa var innom lå deltagerne og malte på lange papirremser på gulvet. Det var merkelig tyst i lokalet. Instruksen gikk ut på at deltagerne gruppevis skulle illustrere erfaringene fra gårsdagens gruppearbeid - uten muntlig kommunikasjon seg i mellom. Men etterpå fikk de lov til å snakke, og analysere hva de hadde lært av en slik oppgave.

- Jeg kunne ikke ha fortalt deltagerne på forhånd at de skulle til Skistua for å male. Mange ville ha ment at dette var bare tøys og ville ikke ha kommet, tror Sortland. - Det er bedre jo mindre de vet på forhånd.

Misjonering er et slit
NTNUs styre har vedtatt at alle masterstudentene skal ha faget Eksperter i team. Det har skapt en del reaksjoner. Har en mediastudent på Dragvoll motivasjon og utbytte av å være med i et team som skal arbeide med avløspvann?

DELTAGERRESPONS: Noen av deltagernes reaksjoner på maleoppgaven: Famlende. Vanskelig å ikke snakke. Ble inspirert av det andre tegnet. Fin vekselvirkning - hentet ideer fra hverandre. Vi hadde aldri fått det til hvis vi hadde snakket sammen. Nyttig for å lære samarbeid.
- Det handler om kommunikasjon og kunnskap, repliserer Sortland, og slik læring er uavhengig av fag.

- Er det tungt å være misjonær for nye læringsmetoder?

Svaret kommer uten betenkning: - Ja. Men jeg har noen gode hjelpere. Prorektor Julie Feilberg er en viktig støttespiller, og vi har etter hvert fått mange flinke landsbyledere.

Skapende yrkesutøvelse
Bjørn Sortland er også NTNUs mann i et spennende samarbeidsprosjekt mellom Universitetet i Bergen, Kungliga Tekniska Högskolan og NTNU i det splitter nye universitetsfaget "Skapende yrkesutøvelse". Dette er et etterutdanningtilbud for folk med yrkeserfaring som søker ny inspirasjon i arbeidssituasjonen ved å bruke kunst, filosofi og psykologi som verktøy. Første kull ble nylig uteksaminert, og du kan lese mer om dette i UiBs nettavis På Høyden.

- Hva utløste din interesse for andre læringsformer?

- Jeg har vært leder for "Archimedes prøvelse" i ti år, og det var her det begynte. Dette var opprinnelig et tverrfaglig prosjekt mellom marin- og arkitektstudenter om å bygge konstruksjoner for uttesting i Skipsmodelltanken. Jeg så hvor fruktbart tverrfaglig gruppesamarbeid kan være.

PRESTASJONSPRESS: Fysikkprofessor Kristian Fossheim (t.h.) er en av veteranene som deltar på kurset. - Dette presser min kreativitet til grensen, avslører Fossheim. - Men jeg har bestemt meg for å ha en profesjonell holdning til dette, og da skal jeg gjennomføre det fullt ut.
- Eksperter i team ble startet av professor Christian Thaulow, men nå har jeg tatt over som prosjektleder og dette tar mesteparten av min tid, avslutter en stresset Sortland og sprinter tilbake til kursdeltagerne.

Tekst og foto: Arne Asphjell