MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Nå skal skolelederne skoleres (19.11.03, 10:35)

NTNU oppretter en egen mastergrad i skoleledelse, for å møte kravet om flere profesjonelle skoleledere.

Studiet er allerede etablert som et videreutdanningstilbud fra i høst. Til sammen 34 studenter følger kurset, og disse får nå tilbud om å fortsette med et mastergradsstudium. Halvparten av de 34 er vanlige lærere, mens resten er undervisningsinspektører og rektorer.

MER KUSTUS I SKOLEN: Nå får de som ønsker å ha sentrale lederposisjoner i skolen tilbudet om mastergrad i skoleledelse.
Ill.foto: NTNU Info/Jens Søraa
Trend i utlandet
- Det er et sterkt politisk trykk i retning av å profesjonalisere skolelederrollen. Det er ikke overraskende når vi ser trendene i utlandet. I land som England og Nederland er skoleleder en profesjon en må kvalifisere seg til, og ikke noe en automatisk rykker opp til etter å ha vært lærer i mange år, sier Peter van Marion ved Program for lærerutdanning (PLU).

Ved siden av NTNU har også universitetene i Bergen og Oslo det siste året opprettet ulike varianter av utdanningstilbud i skoleledelse.

Samarbeid med høgskoler
Et mastergradstudium i skoleledelse tilbys som en erfaringsbasert mastergrad. Det betyr at studenter som tas opp på må ha minst to års relevant yrkespraksis. Målgruppen for den nye mastergraden er hovedsakelig rektorer, inspektører og andre skoleledere. Kandidatenes tittel blir "master i skoleledelse".

Tilbudet gis i samarbeid med høgskolene i Sør-Trøndelag, Nord-Trøndelag, Volda, Lillehammer, Bodø og Tromsø.

Mastergradsstudiet er på 120 studiepoeng og administreres av Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse. Ved NTNU er det PLU, Pedagogisk institutt og Institutt for industriell økonomi som samarbeider om innholdet. Studiet legger opp til et deltidsstudiem med veksling mellom studiesamlinger og nettbasert studieaktivitet.

Mastergrader som kan forveksles
Tidligere er det ved NTNU blitt opprettet mastergrad i pedagogisk ledelse. En slik mastergrad skal gi teoretiske og praktiske kompetanse innenfor pedagogikk, økonomi, kommunikasjon og psykologi. For å unngå at denne graden forveksles med mastergrad i skoleledelse, kommer mastergrad i pedagogisk ledelse trolig til å få endret navn innen neste høst.

Av Tore Hugubakken