MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Fartshumper skaper usikkerhet (25.11.03, 08:49)

Bilistene som kjører Høgskoleringen på Gløshaugen unngår de nye fartshumpene i veien ved å kjøre i sykkelfeltene.

- I Tyskland er det vanlig med fartshumper i gater hvor barn leker, men ikke ellers, sier NTNU-student Thomas Hausner.
- Jeg venter bare på at den første syklisten skal bli påkjørt, sier tyske Thomas Hausner som studerer mekanikk ved NTNU. Han sykler til Gløshaugen daglig. Syklisten forteller at da han første gang kom fra Tyskland til Trondheim i bil, var han også fristet til å kjøre utenom.

Spesielle fartshumper
NTNU har lenge etterlyst tiltak på Gløshaugen, fordi den store trafikkmengden i Høgskoleringen har skapt farlige situasjoner for trafikantene. I fjor høst vedtok formannskapet i Trondheim 30-sone i Høgskoleringen og Richard Birkelands vei.

Formannskapet gikk også inn for å bruke såkalte "trondheimsputer" som fartsdemping. Trondheimsputene dekker bare midten av hvert kjørefelt, ulikt vanlige fartshumper som er like brede som vegbanen. Det er Team Trafikk som har vært pådriver for å få denne typen fartshumper i kollektivtraseene. Busser og andre bredakslete kjøretøy kan passere humpene uten for stort ubehag for passasjerene.

Drosjenæringen positiv
Drosjesjåfører vi har snakket med er positive til de nye fartshumpene, fordi de ikke er fullt så voldsomme som tradisjonelle humper. De innrømmer likevel at de nok kommer til å bruke sykkelfeltene for å unngå humpene.

Bilene smyger seg utenom de nye fartshumpene ved å kjøre i sykkelfeltet...
Sjåførene påpeker at fartshumper kan virke mot sin hensikt når sjåføren er mer opptatt av humpen enn andre som ferdes i trafikken. De mener likevel at syklistene har seg selv å takke om det skulle skje en ulykke i Høgskoleringen.

Prøveprosjekt
Overingeniør Marianne Ertsaas i Plan- og bygningsenheten i Trondheim kommune er skuffet over bilistene, men forteller at fartsdemperne i Høgskoleringen er å regne som et prøveprosjekt.

...og dermed kan det lett oppstå farlige situasjoner når harde og myke trafikanter skal sloss om plassen.
Fartshumpene som er lagt ned er laget av betong. Disse humpene skal være lysere og mer synlige enn de tradisjonelle asfalthumpene. Sykkelfeltene er markert med heltrukne sperrelinjer. Om ikke disse er nok til å holde bilene ute av sykkelfeltene, kan fysiske hindringer bli aktuelle.

Politiet vet om problemet
Tor Egil Langtind ved Trafikkseksjonen i Sør-Trøndelag politidistrikt er klar over problemet. Han ser gjerne at det blir satt opp fysiske hindringer for å holde bilistene utenfor sykkelfeltene. Selv om snø og manglende oppmerking kan brukes som unnskyldninger, gjør han oppmerksom på at sykkelfeltene i Høgskoleringen også er merket med skilt. Bilister som blir tatt av politiet, vil få forenklede forelegg.

- Et forelegg for kjøring i merket sykkelfelt vil nok komme på 2.000 kroner, opplyser Langtind. Men så langt har ingen fått forelegg for kjøring i sykkelfeltet.

Tekst og foto: Håvard Moen Ferstad