Tøft møte med matte
(30.11.03, 22:06) Pensumet er stort og tempoet er høyt. Overgangen mellom matematikkundervisningen i videregående skole og på universitetet er stor for mange studenter, viser en ny undersøkelse. Hvert år får mange studenter mattesjokk ved NTNU. Det har gjort at strykprosenten i enkelte matematiske fag har vært skyhøy.
|
SPURTE NYE STUDENTER: Hovedfagsstudent Janne Svensson har undersøkt ferske studenters forhold til matematikk. Hun tror at en tettere kobling mellom universitet og videregående skole er nødvendig, for å forberede kommende studenter på hva som venter dem. |
Stort pensum og høyt tempo
Et par uker etter semesterstart tidligere i høst ble det gjort en undersøkelse om hvordan de nye studentene opplevde matematikkopplæringen ved NTNU. 968 av førsteklassingene svarte på spørsmål om sine inntrykk av og forventninger til dette faget. Ikke overraskende var det mange ferskinger som varregelrett fortvilet. For her var det:
Stort pensum og høyt tempo
Liten personlig oppfølging
Mye vanskeligere matematikk
Stor overgang fra videregående skole
- Behold mattebøkene!
- Flere av studentene syntes at enkle ting ble gjort vanskelig, sier Janne Svensson, hovedfagsstudent i fagdidaktikk i matematikk og initiativtaker til undersøkelsen. Hun kan fortelle at det også kom tilbakemeldinger om at forelesere ved NTNU tok det for gitt at studentene tok til seg de nye faguttrykkene umiddelbart og at de hadde all matematikkkunnskap fra videregående friskt i minne.
- De ferske studentene bør ikke selge unna alle sine mattebøker fra videregående. De kan være greie å ha som supplement på universitetet, anbefaler Svensson.
Stor suksess med lørdagsverksted
I tillegg til responsen fra de 968 studentene har Svensson fulgt 20 byggstudenter ekstra tett det første semesteret, og har arrangert egne lørdagsverksteder og sosiale sammenkomster for dem. Dette har vært en stor suksess.
- Studentene setter stor pris på dette og møter opp på skolen selv om det er på lørdag. Mange av studentene ønsker også at jeg gir dem lekser til neste gang. Studenter peker på at samhold og trivsel gir bedre studier, sier Svensson.
Kan gjøres bedre
Hun ønsker at flere ferske studenter begynner å "tenke matematisk" og blir flinkere til både lære seg og å forstå matematikk, uten at svarene skal komme rekende på en kalkulator hver gang.
Svensson foreslår også andre tiltak:
Dropp forelesinger og undervis i stedet grupper på ca. 20 stuenter.
Arranger flere seminarer for mindre grupper.
Forbered kommende studenter på hva som venter dem (Bør skje på videregående skole).
Endre pensum.
Opprett "hjelpesentral".
Hjelp finnes
Undersøkelsen ble presentert i forbindelse med et lokalt arrangement under Faglig-pedagogisk dag på NTNU i forrige uke. Her fikk Svensson også vite at det faktisk eksisterer et matematisk rom på NTNU som fungerer som hjelpesentral. Hver kveld tilbys det "førstehjelp" i matematikklaboratoriet i Realfagbygget (R55 og R56). Trefftidene finner du her.
Den vanskelige overgangen fra videregående til universitet merkes ikke bare på NTNU. Den spanske professoren Miguel de Guzmán mener at dette er et globalt problem.
Tekst og foto: Tore Hugubakken Har du forslag til hvordan strykprosenten i matte kan reduseres? Send oss et leserbrev.
|