MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Pause for læringsassistentene (4.12.03, 14:56)

Det blir pause for prosjektet med "læringsassistenter". Men til neste høst blir dette kanskje en like vanlig yrkesgruppe ved NTNU som professorer.

ASSISTENTER I UNDERVISNINGEN: Det har vært knyttet mye prestisje til læringsassistentprosjektet ved NTNU. Tidligere i år fremmet universitetet det som sin hovedkandidat til den årvisse, nasjonale konkurransen om beste undervisningsopplegg innen høyere utdanning.
Illustrasjonsfoto: NTNU Info/G.K.
Prosjektet med læringsassistenter har pågått ved NTNU siden høsten 2002. Målet har vært at studenter som hjelper andre studenter, selv skal få grundig opplæring og veiledning. Nærmere 500 studenter har til nå gjennomgått kurs som kvalifiserer dem til slike å være slike veiledere.

Permanent ordning?
Våren 2004 blir det imidlertid ingen opplæring av studenter til læringsassistenter.

- Vi setter av tid til å gå gjennom eksterne og interne evalueringer for å vurdere i hvilken form opplæringen skal foregå, forteller prosjektleder Marte Bratseth Johansen ved Program for lærerutdanning. Læringskvalitetsutvalget ved NTNU anbefalte på sitt møte i forrige uke at ordningen gjøres permanent. I hvert fall at prosjektet bør fortsette frem til 2008.

Nyttig for studentene selv
En fersk, ekstern evaluering utført av Norsk Institutt for studier av forskning og utdanning (NIFU), konstaterer at opplæringssystemet for læringsassistenter ved NTNU, også kalt LAOS-prosjektet, langt på vei har vært svært nyttig for studentenes egen læring. Mest vellykket har det vært for studentene ved humanistiske og samfunnsvitenskapelige fag. Evalueringen viser at også fagpersonalet er fornøyd med den nye yrkesgruppen.

FAKTA

LÆRINGSASSISTENTER er studenter som:

  • hjelper til med undervisning,
  • har 20 timer med kurs i veilederrolle og seminarledelse,
  • bidrar til mer studentaktive undervisningsformer
  • og samarbeider tett med faglærere.

  • Anbefaler bruk av ordinære studentassistenter
    NTNU har i dag omlag 1000 studenter per år som benyttes til ulike assistentoppgaver for faglærere. Ikke alle typer assistentoppgaver stiller de samme krav til opplæring, og det er heller ikke realistisk å legge opp til at de kan få tilbud om det.

    NIFU anbefaler derfor at NTNU viderefører bruken av ordinære studentassistenter i de fagmiljøene som fortsatt finner denne ordningen formålstjenlig.

    Kan få større status på Dragvoll
    Samtlige studenter som ble intervjuet i den eksterne evalueringen, omtaler seg selv som stud.ass. Særlig ved de teknologiske fagene har rollen som studentassistent vært en viktig del av studentidentiteten, og det har ikke vært lett å innarbeide det nye begrepet.

    Slik sett er det nok et større potensial til å framdyrke en særegen rolle, identitet og status for læringsassistenten i studiemiljøet på Dragvoll, heter det i NIFU-rapporten.

    Av Tore Hugubakken