Protesterer mot "Eksperter i Team"
(7.12.03, 12:57) Vanskelig å tilpasse. Faglig irrelevant. Uklare fritaksregler. Det er Dragvoll-dommen over "Eksperter i Team" som nå blir gjort til et obligatorisk studieemne. Eksperter i Team (EiT) er et tverrfaglig prosjekt der studenter fra ulike fag samarbeider i grupper, kalt landsbyer. Deltakerne løser problembaserte oppgaver ved å dra veksler på hverandres fagkompetanse.
|
I PROTEST MOT EiT: Dagrun Astrid Aarø Engen (t.v.) og Eli-Anne Vongraven Eriksen mener at ”Eksperter i Team” er dårlig reklame for NTNU. |
EiT oppsto som del av sivilingeniørstudiet ved Gløshaugen. Nå skal det bli obligatorisk for alle mastergradsstudentene ved NTNU. Emnet har oppmøteplikt og skal gjennomføres i 2. semester av masterstudiets første år.
Protestskriv
Et flertall av Dragvoll-studentene har etterlyst trening i problembasert læring. Likevel er det ingen stor glede å spore over EiT-emnet. Tvert imot: Nå har masterstudenter fra flere humaniorafag levert et protestskriv mot innføring av EiT som obligatorisk emne. Her kritiserer de sitt fakultet for følgende:
Utilstrekkelig informasjon om innholdet i det nye faget.
Ikke tatt hensyn til at feltarbeid/utenlandsopphold ofte skjer samtidig som EiT.
Uklare fritaksregler ved eventuelle utenlandsopphold.
Den faglige utformingen av landsbyene har ikke relevans for HF-studenter.
Uklare og problematiske karakterbestemmelser.
Advarer nye studenter
Eli-Anne Vongraven Eriksen og Dagrun Astrid Aarø Engen er masterstudenter ved Institutt for arkeologi og religionsvitenskap. De er, som mange andre, frustrert over manglende informasjon fra HF-fakultetet om det nye emnet.
- Vi har fått et obligatorisk fag presset nedover hodet, uten å få informasjon om det i tilstrekkelig tid på forhånd, påpeker Eriksen.
- NTNU har definert tverrfaglighet som Eksperter i Team, uten å åpne opp for alternativer som er bedre tilpasset våre fag. Slik det er nå, advarer vi nye studenter mot å begynne ved NTNU, sier Engen.
De to poengterer at det ikke er ideen om "Eksperter i Team" de vil til livs. Kritikken gjelder selve gjennomføringen og manglende tilpasning til deres studieløp. Sammen med flere studenter har de nå søkt instituttet om fritak fra EiT.
Instituttstyret støtter studentene sine i denne saken.
FAKTA | Eksperter i Team
Tverrfaglig prosjekt der studenter fra ulike fag samarbeider i ”landsbyer”.
Opprettet i 2001 som del av siv.ing.studiet.
Fikk i fjor departementets studiekvalitetspris.
I 2002 vedtatt som obligatorisk bestanddel i mastergraden ved hele NTNU.
HF- og realfagstudentene først ute med oppstart våren 2004.
4 av 39 landsbyer vil til våren være HF-byer. | Beklager informasjonssvikt
Prodekanus Gunhild Vidén ved HF-fakultetet minner om at fakultetet har informert både instituttene og studentene via Innsida. Likevel innrømmer hun at informasjonen om EiT kan oppfattes som utilstrekkelig.
- Jeg forstår at det har oppstått uklarheter, og beklager dette. Ved planleggingsstadiet til masterfagene var ikke alle faktorene ved EiT kjent. Dette kan forklare hvorfor det har oppstått kollisjoner i forhold til feltarbeid og andre aktiviteter, sier hun.
- Kunne man ikke bare ha ventet litt med oppstarten av faget?
- Ved innføringen av de nye masterprogrammene tok vi utgangspunkt i at Kvalitetsreformens intensjoner også gjaldt masterutdanningen. Det var da naturlig å integrere det nye fellesemnet i studieplanarbeidet fra starten av.
Vidén antar at noe av problematikken rundt EiT grunner i møtet mellom ulike studiekulturer på Gløshaugen og Dragvoll. Obligatorisk oppmøte har hittil vært forholdsvis uvanlig for studentene på Dragvoll.
Virtuelle landsbyer
HF-fakultetet ser nå på hvordan "Eksperter i team" skal kunne tilpasses et humaniorastudium. Opprettelsen av virtuelle landsbyer kan være et alternativ for studenter som ikke ønsker å binde seg til studiestedet. Her kan det komme løsninger allerede i 2004.
Studenter kan ellers få fritak fra EiT ved å ta fag ved utenlandske universiteter. Kravet er at faget tilsvarer et 7,5 studiepoengs-emne og at det er relevant for mastergraden.
Tekst og foto: Camilla Gerhardsen |