SVT-fakultetet venter med EiT
(10.12.03, 10:32) Mens det Historisk-filosofiske fakultet (HF) hopper uti Eksperter i team (EiT) med én gang, ber SVT om mer tid på innføringen. EiT var opprinnelig et tverrfaglig emne ved sivilingeniørstudiet. Så bestemte NTNUs styre at faget skulle bli obligatorisk for hele NTNU.
Tilpasningen til de humanistiske og samfunnsvitenskapelige fagene har blitt et omstridt tema blant noen studenter og ansatte på Dragvoll. Tidligere denne uka skrev vi at flere HF-studenter kritiserer fakultetet sitt for hovedsakelig to forhold: informasjonssvikt og manglende samkjøring av tidsplaner mellom EiT og andre fag.
|
ALLE SKAL DELTA: Tidligere i høst ble det arrangert kurs for lærere og studentassistenter om den pedagogiske ideen bak Eksperter i Team.
Arkivfoto: NTNU Info/Arne Asphjell |
SVT-fakultetet venter
Våren 2004 skal EiT innføres for studenter på HF og i realfagene. Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse (SVT) vil imidlertid vente til høsten 2005.
- Vi stiller oss positive til tverrfaglig teamarbeid. Men vi vil vente med å integrere EiT til vi har vurdert den best egnede formen for SVT-fagene, sier seksjonsleder Per Stene.
Fleksibelt EiT
EiT-leder Bjørn Sortland understreker at det er opp til fakultetene selv å innpasse EiT på sin måte. - Vi legger bare opp selve strukturen. Resten er opp til de enkelte faglærerne, sier Sortland.
EiT er et prosjekt der studenter med ulik fagbakgrunn skal jobbe sammen i "landsbyer". Hensikten er at studentene skal gå sammen om å løse ulike problemstillinger. Arbeidsprosessen er like viktig som resultatet. Sortland minner derfor studentene om at de selv legger opp løpet i landsbyene. Hver landsby ledes av en landsbyleder som skal fungere mer som veileder, enn foreleser. Dette innebærer helt nye pedagogiske utfordringer.
- Dette er det største pedagogiske nybrottsarbeidet som har foregått ved NTNU, mener Sortland.
Humanistisk kompetanse
- Det er viktig at studentene ved NTNU får trening i tverrfaglig samarbeid, fremholder Sortland. For å kunne løse komplekse samfunnsproblemer kreves det tverrfaglig kompetanse. For eksempel ved utforming av mer brukervennlig IKT-teknologi er det nødvendig med kompetanse fra humanistiske fag.
- I de fleste sammenhenger dreier dagens arbeidsliv seg om menneskelige relasjoner. Det krever økt forståelse for ulike fagfelt, avslutter Sortland.
Av Camilla Gerhardsen Les mer om protestene fra enkelte Dragvoll-studenter. Les også:
Ryddet opp i personnummer-lekkasje
|