MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

LESERBREV

Marit O. Gunnerød: Eksperter i Team og HF (11.12.03, 13:15)

Som tidligere fakultetstillitsrepresentant på HF, og en av de som ivret for å få HF-studenter og -faglærere med på EiT, ønsker jeg å komme med noen innspill i forbindelse med artikkelen "Protesterer mot Eksperter i Team" i UA 7.desember.

Jeg kan også være enig i at innføringa av EiT for alle HF-studenter har gått litt fort, og jeg er helt enig i at det må ryddes opp i problemene dette skaper for de som er på feltarbeid el.l. Dette er likevel et problem som rammer forholdsvis få studenter, og jeg vil heller fokusere på protestpunktet: ”Den faglige utformingen av landsbyene har ikke relevans for HF-studenter” (sitat UA), som jeg syns det virker som om ganske mange studenter støtter.

Jeg tror det er et problem for oss på HF at vi ser Gløshaugen som ei stor masse. Men det er faktisk ikke sånn at alle siv.ing-studenter kan det samme, ­ det er grunner for at de går på ulike linjer. I tillegg fins det realfagsstudenter der, de studerer faktisk noe anna enn siv.ingene. Derfor er det ikke slik at alle landsbyene er relevante for alle Gløs-studenter, mens bare noen få er relevante for HF-studenter. Det er ikke, og kan aldri bli, slik at alle landsbyer er umiddelbart faglig relevante for alle studenter. Men-

en må huske på at landsbyens tittel og beskrivelse ikke er noe mer enn det. På de første møtene skal studentene selv lage sine problemstillinger og finne sine fokus ­ og her er det viktig at gruppene klarer å lage problemstillinger som favner alle studentenes kunnskap og interessefelt. HF-studentene kan ikke sette seg med armene i kors og vente på at ”riktig” problemstilling kommer rekende på ei fjøl, de må faktisk selv utforme den. Og det gjelder for alle studentene i gruppa.

Et eksempel på hva HF-studenter kan bidra med om det faglige fokuset for landsbyen føles fjernt, er metodekunnskaper. Særlig kvalitativ metode er viktig for de fleste HF-studenter, og dette er ikke noe siv.ing-studenter har spesielt mye fokus på. Refleksjon rundt og gjennomføring av for eksempel kvalitative forskningsintervjuer må da være faglig relevant for de fleste av oss?

Et annet problem er det kollektive sukket fra masterstudenter på HF når det nevnes at EiT kom i stand etter ønske fra ”næringslivet”. Jeg må ærlig talt si at jeg ikke har noen problem med at et kvart semester av 10 har litt næringslivsfokus. Det er viktig at vi veit hva vi kan, og hvor denne kunnskapen er nyttig. Hvis noen vil definere seg bort fra næringslivet, så må en jo vite hva det er en definerer seg bort fra. Dessuten fins det ingen grunner for at en ikke skal kunne finne gode EiT-tema innenfor statlig forvaltning, undervisning, kultur, media og lignende ­ og dette må jo være ei utfordring til EiT-ledelsen og de vitenskaplig ansatte på HF.

Jeg tror mange HF-studenter kommer til å ha stor nytte og glede av EiT. Noen småting må selvsagt fikses før det blir helt bra: gratis buss mellom Dragvoll og Gløshaugen sånn at emnet ikke blir en utgiftspost for studentene kunne vært bra? Og så må SVT ta seg sammen og bli med, det går ikke an å sitte på rompa og vente på at andre skal gjøre utviklingsarbeidet for seg.

Hilsen Marit Olave Gunnerød,
HF-FTR 2002 vår 2003, hovedfagsstudent på HF.

Her finner du artikkelen som Gunnerød kommenterer.
 
 
    
 SEND INN LESERBREV TIL
 REDAKSJONEN >>>
 
 FLERE LESERBREV:
Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk (19.1 2010)
 
Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken (15.1 2010)
 
Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut? (13.1 2010)
 
Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK (30.12 2009)
 
Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis (21.12 2009)
 
Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU” (15.12 2009)
 
Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva? (10.12 2009)
 
Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker (10.12 2009)
  Allan Krill: For mappa mi (14.12 2009)
 
Per Carlsen: Læresteder i klemme (7.12 2009)
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme (9.12 2009)
 
Odd W. Andersen: Saltkraftverk (30.11 2009)
 
Arkiv