Danser seg til mastergrad
(17.12.03, 19:47) I vårsemesteret 2004 kan NTNU tilby mastergrad i dans. Et nordisk samarbeid med felles studieopplegg gjør dette mulig. Det nye studieprogrammet i dans kommer i stand gjennom et samarbeid mellom tre nordiske universiteter: NTNU, Københavns Universitet Amager (KUA) og Stockholms Universitet (SU). Samarbeidet har åpnet for det første masterstudiet i dans i Norden.
Universitetene skal bytte på undervisningen hvert semester. Først ute er NTNU i vårsemesteret 2004. Deretter sendes ballkortene videre til København og Stockholm.
Hittil er 27 norske og 5 svenske studenter påmeldt. Masteremnet vil bygge på bachelorgraden i dansevitenskap som allerede tilbys ved NTNU.
|
INITIATIVTAKER: Egil Bakka, professor i musikkvitenskap, er mannen bak det nye masteremnet i dans.
|
Nordisk samarbeid
Initiativtaker er Egil Bakka som både er daglig leder for Rådet for folkemusikk og folkedans og professor ved NTNUs Institutt for musikk. Han er svært fornøyd med å ha fått i stand et nordisk samarbeid:
- Siden det er et lite fagmiljø, var det nødvendig å samle de faglige ressursene. Det var vanskelig å få i gang et masteremne ved bare ett universitet. Et nordisk samarbeid gir større muligheter til å følge med i den faglige utviklingen, sier Bakka.
Prosjektet mottar økonomisk støtte blant annet fra NORDPLUS, et program for nordisk utveksling av studenter og lærerkrefter.
På grunn av bytteordningen er undervisningen lagt opp som intensivkurs med en ukes varighet. For å dekke de utgifter som reisevirksomheten medfører har faget mottatt mobilitetsmidler fra NORDPLUS for første semester.
Etnografisk tilnærming
Studentene skal verken steppe eller gå ned i spagaten. Det skal foreleses om dansens teori og metodiske prinsipper med eksempler fra ulike dansesjangere. Faget skal ha en etnologisk tilnærming, der dans betraktes fra et kulturelt og historisk perspektiv.
- Det er viktig at dans studeres som eget fagfelt, og ikke bare ved hjelp av metoder fra andre fagområder, mener Bakka.
Til bruk i undervisning
- Hvorfor mener du at det er viktig med et masteremne i dans?
- Tilbudet danner et teoretisk fundament for lærere som skal undervise i dans. Slik fagkompetanse er blitt spesielt etterspurt etter som dans nå inngår som en viktig del av fagplanene både i grunnskolen og på videregående skole.
I følge Bakka er dans en uttrykksform som kan tilpasses ulike aldersgrupper og ferdighetsnivåer. Det har også en estetisk dimensjon ved seg som kan fungere for de fleste.
Tekst og foto: Camilla Gerhardsen |