MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

40 år med lærerutdanning (18.12.03, 15:05)

Mens Eva Hagen har forlatt lærerskuta med flagget til topps, står Carl Ole Marken klar til å begynne seilasen.

UT OG INN AV REKKA GÅR: Eva Hagen ble lærer i 1965, mens Car Ole Marken blir ferdig til våren. Tidene har forandret seg, men ett råd gjelder fortsatt, mener Hagen: - Vær tydelig og konsekvent overfor elevene!
Siden noen lærere alltid ut av rekka går, må det stadig vekk fylles på med nye krefter. I 40 år har det som i dag kalles for Program for lærerutdanning (PLU), uteksaminert lærere. Og til våren er det Carl Ole Marken som står for tur.

- Jeg gleder meg til det og har fått mersmak etter praksisukene på en videregående skole, sier 24-åringen. Fra før er han utdannet journalist, men han vil heller satse på læreryrket.

Tar over hele skolen
I 1965 ble Eva Hagen ferdig utdannet. Etter å ha jobbet som lærer i nesten 40 år, har hun nå trukket seg helt ut av skolen og klasserommet. Hun synes det er godt at hun kan minnes skolen som en fantastisk arbeidsplass. Mange av hennes kollegaer er blitt utbrent og sitter igjen med dårlige minner. Program for lærerutdanning markerte 40-årsjubileum tirsdag 16. desember og Eva og Carl Ole hadde litt av hvert å snakke om. Mye har naturligvis forandret seg i løpet av 40 år. I dag overlater lærerne gjerne ansvaret for hele skolen til lærerstudentene en hel uke til ende, mens de selv reiser bort.

FAKTA

Program for lærerutdanning (PLU):

  • Lagt under SVT-fakultetet
  • 54 faglig ansatte
  • 215 studenter per år
  • Får i 2005 ansvaret for 93 studenter med femårig lærerutdanning
  • Omfattende samarbeid med ca 100 skoler i Midt-Norge
  • NTNUs viktigste kontakt med skoleverket

  • Fra fagsentrert til elevsentrert
    - Det var helt utenkelig at sånt kunne skje i min tid, sier Hagen. Mens det tidligere var fag, fag og atter fag, blir skolen nå mer sett på som en del av samfunnet. Og det gleder Evas hjerte.

    LÆRER OG ELEV: I åra 1975-81 var Eva Sivertsen rektor ved Noregs Lærarhøgskule (senere AVH, Universitetet i Trondheim) og en verdifull samarbeidspartner med Pedagogisk seminar på 70-tallet. Grankvist er tidligere rektor for den praktisk-pedagogiske utdanningen, og hadde til jubileet forfattet en historisk gjennomgang av 40 år med lærerutdanning. Emeritusene kjenner hverandre fra 60-tallet, da Grankvist var engelskstudent hos Sivertsen.
    - Jeg vil si at det meste ved skolen er blitt bedre enn den skolen jeg ble utdannet til, og jeg liker de nye studentene. De er så profesjonelle, de som skal ta over livsgjerningen min, så det er helt greit å bli pensjonist, sier hun.

    Utvikler universitetspedagogikk
    Den største profesjonsutdanningen ved NTNU er sivilingeniørstudiet. Den nest største er profesjonsutdanningen for lærere. PLU har vokst seg til å bli en stor enhet ved NTNU. I tillegg til å utdanne lærere, arbeider PLU også med universitetspedagogikk og bruk av IKT i undervisningen. Skolelaboratoriet er også er prosjekt som sokner til PLU.

    Tekst og foto: Tore Hugubakken