MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

KURSDAGENE 2004:
Kursdager for halv maskin (5.1.04, 14:33)

Årets Kursdager er i gang, men med bare ti kurs og 500 deltagere. Det er halvparten så mange som i fjor. Fem av femten planlagte kurs er avlyst på grunn av dårlig påmelding.

UNDRENDE 1: - Vi vet ikke om folk har hatt så lang juleferie at de ikke helt har fått med seg at nå er det Kursdager, eller om det generelt er litt nedgangstider. Vi kolliderer også med et stort NHO-arrangement, sier Turi Østerlie (t.v.) hos Tekna, som sammen med NTNU er kursarrangør.
Foto: Arne Asphjell
- Vi vet ikke hva årsaken kan være, sier Turi Østerlie, leder for Teknas kontor i Trondheim. (Tekna – tidligere NIF, Norske Sivilingeniørers Forening.) Østerlie tror kanskje at både nedgangstider i næringslivet og det at Kursdagene arrangeres så tett innpå nyåret, spiller inn.

– Vi er spent på oppslutningen neste år, sier Østerlie, som opplyser at Kursdagene nå arrangeres for 46. gang. – Uansett skal vi holde på til femtiårsjubileet i 2008, lover hun.

For første gang på hotell
De fleste kursene går over to dager, og de tre kursene som startet i dag, mandag, er Gassrensing, Samferdsel og Moderne vedlikehold. Det første kurset går på Britannia Hotell, de to andre i Realfagbygget.

Det er første gang har NIF måttet flytte noen av kursene sine bort fra Gløshaugen og ned i byen. Det er fordi tidlig semesterstart har laget plassproblemer i auditoriene.

- Til gjengjeld håper vi at studentene nå vil finne veien til enkelte av kursene. Det er jo en god anledning til å markedsføre kursdagene for den nye generasjonen, sier Østerlie.

UNDRENDE 2: - Er transporten for billig når det blir billigere å filetere norsk fisk i Kina enn i Finnmark, spør samferdselspolitiker Heidi Sørensen (t.h.), som sammen med Jorunn Ringstad fra Senterpartiet innledet samferdselskurset med en liten politisk holmgang.
Foto: Arne Asphjell
Ministermangel
På Samferdselskurset er det tradisjon for at politikere deltar. Samferdselsminister eller i det minste en statssekretær har vært vanlig, men i år var det to stortingspolitikere fra Samferdselskomiteen, Heidi Sørensen (SV) og Jorunn Ringstad (SP) som sto for den politiske innledning av konferansen.

Begge disse snakket varmt for økte bevilgninger til samferdselssektoren, og begge vil ha mer av godstransporten over på båt og bane. Senterpartiet ser vegutbygging som et viktig distriktspolitisk virkemiddel og ønsker å bruke en milliard mer i året til nye veger.

Trondheim katastrofeområde
Levangerjenta Heidi Sørensen, som nå er bosatt på Grünerløkka i Oslo, erklærte Bergen og Trondheim som katastrofeområder når det gjelder kollektivtrafikk. Begge byene er for tungt bilbasert mener hun, og er ikke som Oslo kommet over den terskelen som kreves for at kollektivtrafikk oppfattes som et godt og rimelig alternativ til privatbil.

- Folk må oppleve at byen blir bedre av at de reiser kollektivt, sier Sørensen.

BEST: Kjersti Fuglseth Hagen ble første mottaker av Statens Vegvesens pris for beste hovedoppgave innenfor veg og samferdsel.
Foto: Arne Asphjell
Pristildelinger
Det er tradisjon under kursdagene at det deles ut priser. I dag, mandag, får IT-bedriften Chipcom Teknisk Ukeblads pris som Årets Ingeniørbedrift. Chipcon ble etablert av tre forskere fra Sintef Elektronikk og kybernetikk i 1996. I dag har selskapet 63 ansatte som har karret til seg en ledende posisjon på verdensmarkedet.

For en del år siden inngikk Statens Vegvesen og NTNU en avtale om utdeling av Statens Vegvesens pris for beste hovedoppgave innenfor veg og samferdsel. Men det var først i år at prisen ble utdelt første gang, og den gikk til Kjersti Fuglseth Hagen ved Institutt for geologi og bergteknikk. Hagen leverte sin hovedoppgave våren 2003, og den omhandlet en analyse av tetningsteknikkene som er brukt i den nye Liertunnelen.

Hun fikk en klar A for sin besvarelse, og sensoren sa i sin bedømming at hun har vist meget god forståelse og utført en analyse som er til stor hjelp ved slike arbeider i fremtiden. Oppgaven fortjener å bli publisert internasjonalt, mener sensor.

Onsdag 7. januar får førsteamanuensis Johannes Skaar ved NTNUs Institutt for fysikalsk elektronikk tildelt Teknas pris til yngre forskere. Samme dag blir Thorarinn Stefansson ved Institutt for fysikk hedret med Teknas pris for pedagogisk nybrottarbeid.

Av Lisa Olstad og Arne Asphjell