MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Ingvill M. Holden: Etterlyser arbeidsgleden (8.1.04, 11:08)

- Vi oppskatter ferie, førtidspensjonering og langhelger fremfor jobben, mener matematikkprofessor Ingvill Holden. For henne handler arbeid om tall og lek. Derfor ønsker hun å blåse liv i tallmagien og arbeidsgleden.

FAKTA

Navn: Ingvill M. Holden
Alder: 46 år
Bor: Lade
Sivil status: Gift. 4 barn
Utdannelse/yrkeskarriere:
Hovedfag i matematikk ved UIO.
Ferdig utdannet lektor i 1981.
Jobbet som lærer i videregående skole i 14 år.
Doktorgrad i algebra ved AVH, disputerte i 1995.
Faglig leder ved Nasjonalt senter for matematikk i opplæringen fra 2002.
Sentrale verv:
Leder for Landslaget for matematikk i skolen.
Norsk representant i Nordisk kontaktkomité for matematikkdidaktikk.
Representerer Norge i utvikling av EUs planer for rekruttering til realfag og teknologi.

16 dagers juleferie er over, og mange arbeidstakere akker seg gjennom de resterende arbeidsdager til neste helg. Det er i hvert fall slik matematikkprofessor Ingvill M. Holden beskriver tilstanden i Adresseavisens spalte ”på sidelinjen”.

Holdningsendring
- Er det så dårlig stilt med den norske arbeidsmoralen?
- Nei, folk jobber heller mer enn de er betalt for. Men jeg savner en mer positiv holdning til det å jobbe. Folk må bli flinkere til å spre entusiasme, og tørre å vise glede og stolthet over jobben de gjør, oppfordrer hun.

Holden er bekymret for de negative signalene vi sender ut til våre barn.
- Vi kan ikke klandre ungene for at de ikke gidder å gjøre lekser, så lenge vi voksne stadig klager over at vi må gå på jobb, påpeker Holden.

- Hvor mye jobbet du selv i jula?
- Jeg var på universitetet alle hverdager og jobbet hjemme alle de andre dagene.

ILDSJEL: Ingvill M. Holden underviser klasse 4B ved Eberg skole i Trondheim. Her inspireres elevene til å lære geometri.
Arkivfoto: Rune Petter Ness
Ingvill M. Holden møter selv arbeidsdagen med et smil. De siste årene har dette vært ved Nasjonalt senter for matematikk i opplæringen, der hun er faglig leder og ildsjel.

Med en synkende interesse for matematikk både i Norge og på verdensbasis, er utfordringene mange. Senteret har som målsetning å utvikle undervisningsopplegg som kan gjøre faget meningsfylt for flere.

Snøbygging og origami
- Så hva må til for at mattehaterne skal bli på godfot med tallene igjen?
- Konkretisering er et nøkkelord her. Forskning viser at barn lærer mer når de kan lage noe selv, og når de kan se, ta og føle på ting som anskueliggjør de matematiske begrepene. Slik blir det lettere for eleven å forstå nytteverdien av faget.

Hun oppfordrer lærerne til å legge bort pensumbøkene en stund, og ta i bruk andre virkemidler i formidlingen.
– Å bygge en kubikkmeter snø er mye artigere enn å tegne en liten modell av den- og elevene lærer mer. Japansk origamikunst er også nyttig i matteopplæringen, forteller Holden og viser fram en trekantet pyramide i brettet papir.

I 2001 mottok hun allforskprisen for sitt bidrag til å spre matematikkens gleder.

ARBEIDSLYST: Holden gløder mer for jobben sin enn de fleste. Nå etterlyser hun mer arbeidsglede også fra resten av oss.
Arkivfoto: Rune Petter Ness
Tall på hjertet
At Holden fikk S i matte på barneskolen, kommer sikkert ikke som en overraskelse. Siden ble det realfagslinja ved Kongsberg gymnas.
- Jeg oppdaget tidlig at tall var spennende, og at jeg var raskere til å løse oppgaver enn andre. Dette gav meg selvtillitt nok til å gyve løs på nye regneoppgaver.

- Hvorfor er det så viktig at vi lærer matematikk?
- Når du ser deg rundt, er alt matematikk, sier Holden begeistret, og henviser til alt fra privatøkonomi til kunstnere som benytter geometriske former i sine komposisjoner. Men ikke minst er tallforståelse viktig ut i fra et demokratisk henseende, for muligheten til å ta velfunderte valg.
- Jeg er sjokkert over hvor lett vi lar oss manipulere av politikere som slår om seg med tall og statistikker, mener Holden.

Friluftsmenneske
Holden er ikke blant de som greier å sitte stille lenge av gangen. Derimot lader hun opp til arbeidsdagen med en joggetur på morgenkvisten. Hun er også å finne på sykkelmaraton i strekningen Oslo-Trondheim, i snowboard-bakken sammen med barna og på havets bunn i våtdrakt. Med Fagerheimsbukta nedenfor verandaen, frister det ofte med en svømmetur- da er et par minusgrader ingen hindring.

Av Camilla Gerhardsen