MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

LESERBREV

Christian Thaulow: Om Kolleger i samspill (KISS) (9.1.04, 11:01)

"Å omforme et universitet er som å flytte en kirkegård", taleren ser her gjerne ettertenktsomt rundt seg før han litt smilende fullfører "du får ingen hjelp av de som er der".

Gjenspeiler dette virkeligheten? Må vi ha hjelp og styring utenfra for å kunne videreutvikle universitetet? Er universitetene og de ansatte og studentene så tilstivnete at de ikke evner å videreutvikle organisasjonen selv?

Universitetene skal nå få en friere stilling og jeg spør meg om vi kan unngå en svart/hvitt debatt og istedenfor fokusere på de muliheter dette åpner for.

Kan vi åpent si at vi på forhånd ikke vet hva som er den beste løsningen, at vi ikke vet hvordan fremtidens universitet skal se ut, men at vi vil sette selve prosessen med å utvikle universitetet i fokus. Og har vi potensiale til å utvikle en slik åpen prosess, et åpent demokrati, et kolleger i samspill?

Tanken bak uttrykk som "lærende bedrifter og organisasjoner" er at det er de ansatte som sitter med løsningene, ledelsens oppgave er å legge til rette for prosesser der løsninger kan komme til uttrykk og få utkrystallisere seg.

Kan vi legge til rette for en slik åpen prosess. Kan NTNU med sin tverrfaglige profil og sin åpne holdning til samfunnet, utvikle nye demokrati-prosesser? Kan vi ta i bruk datateknologien, og kan vi kombinere gammeldagse samtaler og langsomhet med super-raske intenett? Kan vi utvikle nye tanker og systemer?

Et første skritt er å sette opp en dagsorden!
Hva er det vi vil?
Hva ser vi for oss?
Hva er det viktigste?
Hva skal vi snakke om?

I en åpen prosess er det de ansatte selv som må finne ut av dette. Vi må selv utvikle vår dagsorden. Dette kan gjøres på internett, med avstemninger og iterasjoner, inntil vi står igjen med det viktigste. Og så er vi, nesten umerkelig, i gang med selvforvaltningen.

Christian Thaulow
Professor ved Institutt for produktutvikling og materialer

 
 
    
 SEND INN LESERBREV TIL
 REDAKSJONEN >>>
 
 FLERE LESERBREV:
Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk (19.1 2010)
 
Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken (15.1 2010)
 
Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut? (13.1 2010)
 
Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK (30.12 2009)
 
Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis (21.12 2009)
 
Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU” (15.12 2009)
 
Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva? (10.12 2009)
 
Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker (10.12 2009)
  Allan Krill: For mappa mi (14.12 2009)
 
Per Carlsen: Læresteder i klemme (7.12 2009)
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme (9.12 2009)
 
Odd W. Andersen: Saltkraftverk (30.11 2009)
 
Arkiv