Med ry som allvitere
(16.1.04, 15:02) Oraklene ved NTNU er forberedt på alle mulige spørsmål om IT. Men utfordringene går langt videre og spenner fra p-piller til sjøstjerner i Oslofjorden. Orakeltjenesten ble etablert i 1963 som brukerstøtte på data for ansatte og studenter ved NTNU. Tjenesten bemannes av studenter og ansatte.
Brukerstøtten omfatter både maskiner og programmer, - kort sagt alt som har med IT å gjøre. Men utfordringene stopper ikke her. Oraklene har fått ry på seg for å være allvitere og blir spurt om det aller meste.
|
ORAKELTJENESTEN er stasjonert både på Dragvoll og på Gløshaugen og har åpent alle hverdager. |
Mellom himmel og jord
Per Øyvind Arnesen er studentveteran i Orakeltjenesten og har samlet noen eksempler:
Hvorfor er det forskjellig farge på p-piller i samme pakning?
Hvordan er utbredelsen av sjøstjernearter i Oslofjorden?
Hvorfor heiser lastebiler opp nest bakerste hjulpar når de ikke har last?
Hvordan er vannstrømningen i et rør?
- Samtlige er klart utenfor vårt ansvarsområde men vi strekker oss langt, bedyrer Arnesen.
- Spørsmålet om p-pillene ble grundig besvart av en medisinstudent som tilfeldigvis hadde Orakelvakt akkurat da. Sjøstjerneproblemet ble løst av en student i marinbiologi. En totning blant oss hadde forklaringa på lastebilhjulene. Etter litt leting fant vi også formelen for vannstrømmer i rør, forteller han.
Stjerne på CV-en
Og selv om tjenesten er intern, har stadig flere utenom universitetet oppdaget nytten av oraklene. Mange henvendelser kommer fra elever i ungdomsskole og videregående skole, og mange spør om studier. En del besvares direkte, mens resten blir sluset til Studieavdelinga.
- Dette illustrerer noe av gevinsten med å være orakel, mener Arnesen.
- Vi får trening i å snakke med forskjellige typer folk og å takle ulike problemer. Fine erfaringer å få med seg, og kjekt å føre opp på CV-en, understreker Arnesen.
At Orakeltjenesten kan være verdifullt springbrett til en framtidig yrkeskarriere, ble bekreftet under 40-årsjubileet i fjor. Tidligere orakler strømmet til i mengder og fortalte om gode jobber i inn- og utland.
|
FORBILDET: Det var selvfølgelig litt mer spektakulært å være orakel i antikken... |
Så har det også blitt stor rift om å få delta som orakel. Og gode datafaglige kunnskaper alene borger ikke for en ansettelse. – Potensielle orakler må like å snakke med folk, være nysgjerrige og åpne for kreative problemløsninger, framhever Arnesen.
Virus og spam
40-årsjubileet fokuserte også på den rivende utviklingen som har vært innenfor IT. Folk trenger hjelp til helt andre ting i dag enn for bare fem år siden. Historier om folk som alarmerer IT-vakta fordi skjermen er svart under strømbrudd, eller forsøker å sette opp modem uten å ha telefon, er blitt sjeldne.
– Jevnt over har folk god greie på både maskinene de bruker, og programvaren, sier Arnesen. - Gjengangerproblemene i dag dreier seg om virus og spam. Mer enn en tredjedel av all e-post til NTNU er spam. Vi jobber kontinuerlig med problemet men det er vanskelig å bli kvitt. Men hver enkelt bruker kan gjøre mye selv for å begrense antall spammeldinger.
Tekst og foto: Synnøve Ressem Framgangsmåten er beskrevet her:
|