MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Overvåkes på bussen (21.1.04, 10:38)

Reisende som bruker de nye, lange bussene til Team Trafikk blir overvåket.

Bussene er satt i trafikk blant annet på rute fem som går mellom Buenget, sentrum og Dragvoll. Teknisk leder i Team Trafikk, Roger Aamo, forteller at selskapet bruker kameraovervåking for å bedre sikkerheten til passasjerer og sjåfører. Overvåkingen skal også virke avskrekkende på folk som driver hærverk på bussene.

- I de siste årene har vi hatt mindre hærverk. Med overvåkingskameraene håper vi at det vil gå ned ytterligere, forklarer Aamo.

Overvåkingssystemet er ikke tilknyttet en bemannet kontrollsentral. I stedet blir opptakene lagret på bussen. - Sikkerheten ligger i å få samlet bevis. Vi håper også at merkingen vil ha en preventiv virkning.

Team Trafikk er etter personopplysningsloven pålagt å sette opp skilt om at bussene er overvåket.

SMIL TIL DET SKJULTE KAMERA: Reiser du med en av Team Trafikks nye busser blir du filmet av overvåkingskameraer som er godt gjemt bak mørke kupler i taket.
Anbefaler kameraovervåking
Arbeidsforskingsinstituttet ga i vinter ut en rapport om trygghet i kollektivtransporten. I rapporten anbefales tiltak som kameraovervåking og elektroniske billettsystem for å minske risikoen for vold og hærverk på bussen.

Roger Aamo bekrefter at busselskapets åpne radiosamband og det kommende elektroniske billettsystemet er en del av sjåførenes sikkerhet. Han legger til at de har et godt samarbeid med politiet. Aamo forteller at det ikke er planer om å montere overvåkingssystem på eldre busser, men at det kan bli aktuelt på nye busser som blir kjøpt inn.

Hovedverneombud i Buss- og Sporveibetjeningens Forening i Trondheim, Harald Sehm, er glad for at sjåførenes sikkerhet blir ivaretatt på denne måten. Han forteller at sjåførene ikke føler seg truet i det daglige arbeidet, men at det har vært enkelte episoder.

I desember 2001 ble en TT-sjåfør overfalt av tre ungdommer i Kongens gate etter å ha beslaglagt et ugyldig månedskort fra en av dem. Sjåføren ble slått og sparket bevisstløs. Det tok flere minutter før politiet kom til og sjåføren fikk hjelp.

Det magiske kameraet
Professor Ann Rudinow Sætnan fra NTNUs Institutt for sosiologi og statsvitenskap (ISS) vil ikke bagatellisere voldsepisodene, men mener sambandsradioen kan være et bedre redskap ved trussel- og voldsepisoder enn overvåkingskamera. Hun forsker både på overvåkingssystemenes effektivitet og mulige skadevirkninger.

- Det er noe magisk over kameraet og hva det anses å være i stand til å løse, sier hun.

Sætnan påpeker at trusselen om å bli avslørt ikke nødvendigvis virker avskrekkende på folk som for eksempel stjeler av ren desperasjon. Andre ser bare på overvåkingskamera som et ekstra sett øyne de må forholde seg til. Andre kan ha alvorlige psykiske problemer som gjør at de ikke handler "rasjonelt" og tar hensyn til eventuelle kameraer. Sætnan advarer også mot å se på "de kriminelle" som en ensartet gruppe.

Bedre å avverge enn å oppklare
Hun bruker Oslo Sporveier som et eksempel på at det kan være vanskelig å bruke kameraovervåking i identifisering av taggere.

- Kameraovervåkingen gjør at utfordringen – eller gevinsten – ved å få taggen sin på en godt synlig plass uten å bli tatt blir større. Et av Oslo Sporveier sine opptak av taggere viste at de hadde ansiktet skjult bak en snurpet hette. De kunne enkelt ha sprayet over kameralinsen. I etterpåklokskapens lys er det lett å si: "Sånn ville det gå".

Sætnan mener det er viktigere å fokusere på avvergelse, enn på oppklaring.

- Det må stilles spørsmål om et slikt overvåkingssystem er verdt investeringen, eller om en heller burde trent sjåfører på situasjoner hvor de bruker radio til å melde fra om hendelser.

- Ikke paranoid
Kim Leinhardt studerer filosofi ved NTNU. Han er klar over at han blir overvåket på bussen, og mener at slike system kan være viktig for sikkerheten. Leinhardt har aldri vært vitne til verken tyveri eller vold på bussene i Trondheim.

- Jeg har ingen veldig overvåkingsangst. Til en viss grad kan man bruke overvåking til noe godt, mener han.

Tekst og foto: Håvard Moen Ferstad