LESERBREV Tore R. Jørgensen: Er det positivt eller negativt å snakke i timen?
(21.1.04, 15:31) ..... og hva skal i tilfelle gi belønning? I norsk skoletradisjon er det negativt at elever gir uttrykk for selvstendige og kritiske synspunkt. Det er sendt mange "bekymringsmeldinger" til foreldre av barn som forstyrrer i timen på den måten. Tradisjonen er kort sagt at elevene får belønning for å gi "rett" synspunkt/svar på lærerens utspill. Det er naturlig når utfordringen er å lære innholdet i et definert pensum. Tradisjonen lever videre. Maja Enes i AltUnd frykter ikke at trynefaktoren skal utgjøre et stort problem ved eventuell karaktergiving for muntlig deltakelse i undervisningen ved NTNU. Hun sier: "Jeg tror de færreste vil favorisere noen for noe annet enn innholdet i det de sier." I vår tradisjon kan den muntlige deltakelsen i timen bli nok et element i å vurdere om elevene har lært det de skal. Det er lett å forstå Birger Bertheussen som kjenner våre tradisjoner godt.
I USA, selv på de beste universitet, er det tradisjon for å gi delkarakterer for muntlig deltakelse, for leverte oppgaver gjennom semesteret og for slutteksamen - ofte vektet med 1/3 på hvert element når sluttkarakter settes. Der belønnes imidlertid selvstendighet og kritisk tenkning i større grad enn her. Karakterene for muntlig deltakelse er uttrykk for
at man faktisk deltar i diskusjonen,
at man har satt seg inn i det stoffet man skal drøfte og
at man bidrar med selvstendige kritiske resonnement, synspunkt eller standpunkt. Det muntlige bidraget til samlet karakter er normalt ikke uttrykk for at studentene har lært pensum (innholdet i det de sier).
Vi fikk "bekymringsmelding" da vår sønn gikk på high school i USA. Han deltok rett nok i timen. Bekymringen gikk på at han kun ga uttrykk for det han trodde læreren mente var rett svar. Han ble frustrert når læreren ikke ønsket å representere en autoritet som sa "rett" og "galt" slik han var vant til her hjemme. Forventningen om at han skulle uttrykke sine egne tanker var vanskelig. Når selvstendighet belønnes i USA er det vel et uttrykk for at det ansees for å være en viktig kvalitet der.
Hvis det skal gis karakter for muntlig deltakelse i timen ved NTNU blir det viktig å finne ut hva som skal gi positiv belønning: At man framfører det "rette" innhold/svar eller om man bidrar med selvstendige resonnement eller synspunkt. Det siste vil være naturlig hvis man vil fremme kreativ tenkning.
Det blir imidlertid ikke lett å belønne de kreative, konstruktive og kritiske i den praktiske hverdag med VÅRE skoletradisjoner og sensursystem hvor "det rette svar" skal kunne kontrollmåles på gullvekt før endelig karakter fastlegges. Det er vanskelig for ett menneske å endre adferd. At flere skal endre holdning og adferd samtidig er mye vanskeligere.
Tore R. Jørgensen |