MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

LESERBREV

Maria S. Fjellstad: Obligatorisk trynefaktor? (26.1.04, 08:39)

Etter å ha lest innspillene både fra Gunnar Fermann og Birger Bertheussen, ønsker også studentene å ta del i debatten. Hvilke vurderingsformer er studentene tjent med?

Alternative undervisnings- og evalueringsmetoder – en verdifull diskusjon i seg selv – men hvor går grensen? For det er forskjell mellom universitet og ungdomsskole, mellom elev og student. Kvalitetsreformen bringer inn en verdifull tankegang med evaluering også underveis, og selv om vi ynker oss over flere oppgaver og innleveringer – er også studentene interessert i et størst mulig læringsutbytte. Veien fram dit er imidlertid Fermann og vi uenige om.

En viktig del av universitetet er prinsippet om ansvar for egen læring. Dette er et ansvar vi som studenter bør ta alvorlig. Vi er her for å lære – men på hvilken måte vi lærer best, er helt opp til oss. Fermanns tanker om karaktersetting av aktiviteten i ”timen” fordrer obligatorisk oppmøte – og fratar oss dette ansvaret. Om den timeplanfestede undervisningen er tilbudet som gir størst læringsutbytte, bør studenten ta valget å møte opp – og nettopp det å ta det valget øker læringsutbyttet i seg selv. Om bøkene på lesesalen gir mer, er også det det rette valget. Man lærer best når man har lyst å lære.

Fermann peker på at kontinuerlig tilbakemelding hjelper oss til å lære mer, noe Studenttinget sier seg helt enig i. Å få tilbakemelding på egne prestasjoner gir inspirasjon. Men som Bertheussen påpeker, er det et viktig skille mellom formativ og summativ evaluering. Å gi studentene evaluering er viktig – men dette kan gjøres enda bedre uten bokstavene A-F. Det er viktig å i undervisningen gi rom for å prøve seg fram, og for å feile – uten at all innsats skal bli en del av sluttkarakteren. Da er vi tilbake til klasserommet på ungdomsskolen – noe vi ikke er tjent med i akademia. Og videre kjenner vi alle til smisketriksene fra grunnskolen, som vi trodde vi kunne legge av oss ved opptak til NTNU. Studieforskriftene stiller krav om to sensorer, nettopp for å gjøre trynefaktoren mindre. Vi kan ikke være trygg på at en foreleser alene kan være uhildet nok til å se innholdet uten innpakninga.

Studenttinget håper forelesere vil fortsette å tenke nytt, og gjerne bli flinke til å gi studentene tilbakemelding. Men – la studentenes ansvar for egen læring stå i sentrum, ikke ønsket om fulle forelesningssaler.

Maria Serafia Fjellstad
Leder Studenttinget NTNU

 
 
    
 SEND INN LESERBREV TIL
 REDAKSJONEN >>>
 
 FLERE LESERBREV:
Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk (19.1 2010)
 
Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken (15.1 2010)
 
Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut? (13.1 2010)
 
Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK (30.12 2009)
 
Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis (21.12 2009)
 
Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU” (15.12 2009)
 
Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva? (10.12 2009)
 
Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker (10.12 2009)
  Allan Krill: For mappa mi (14.12 2009)
 
Per Carlsen: Læresteder i klemme (7.12 2009)
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme (9.12 2009)
 
Odd W. Andersen: Saltkraftverk (30.11 2009)
 
Arkiv