MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

På jakt etter den perfekte forelesningen (2.3.04, 11:38)

Noen drømmer om å gjøre store vitenskapelige oppdagelser. Andre har et lidenskapelig forhold til små detaljer innen et fagfelt. Steinar Line er mest opptatt av å formidle kunnskap til neste generasjon forskere.

BEST I TEST: Steinar Line er kåret til IME-fakultetets beste foreleser.
Pens samtalen inn på undervisningen ved NTNU, og du vekker et brennende engasjement hos universitetslektoren ved Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap. Ikke alle klarer å oppvise en liknende entusiasme for noe så dagligdags og "kjedelig" som en helt vanlig forelesning.

Skjønt kjedelig er visst feil ord å bruke om Lines forelesninger. I løpet av de snart fire årene sine ved NTNU har han fått svært gode skussmål fra studentene. Senest i fjor høst ble han kåret til IME-fakultetets beste foreleser.

Tøff jobb med store grupper
– Det er kjempeartig å forelese, mener Line, fullt klar over at ikke alle kollegene hans deler den overbevisningen.

I hvert fall ikke når det gjelder forelesninger på grunnfagsnivå, med flere hundre studenter i auditoriet. Det kan være en tøff jobb å få fram budskapet til en stor forsamling hvor langt fra alle tilhørerne er like interessert i faget.

– Det er mange som ikke har lyst til å undervise på de laveste nivåene. De synes ikke de får kontakt med studentene. Det er triveligere å få snakke om sitt spesialfelt til en liten gruppe viderekomne studenter som deler foreleserens interesse, sier Line.

FAKTA

NY SERIE: Er det rom for lidenskapen og det spesielle engasjementet i fornuftens høyborg? Universitetsavisa har lett etter NTNU-ere som gløder for arbeidet sitt - og viser det. I denne artikkelserien som vi har kalt Hjertebank presenterer vi mennesker som legger hjerte og sjel i jobben sin.

Har du en kollega som utmerker seg på samme vis? Send et tips til: medieseksjonen@adm.ntnu.no

Sovemedisin
Hvis den som underviser, føler at forelesningene er noe man må gjennom før man kan ta fatt på mer inspirerende arbeidsoppgaver, er det ikke rart om undervisningen fortoner seg som grå og kjedelig for studentene. I løpet av studietiden vil nok mange oppleve forelesere som praktiserer to timers høytlesning fra powerpoint-presentasjoner. Bedre sovemedisin skal man lete lenge etter.

29-åringen Steinar Line husker godt hvordan det var å være student – og noen ganger misfornøyd med undervisningen. – Nå er utfordringen min å få det til bedre selv, sier han. Han er ikke overbevist om at han alltid får til det, men som regel forlater han auditoriet med en god følelse.

Tar det på sparket
– Det er viktig å gjøre forelesningen til en variert opplevelse. Ren høytlesning fra ferdigskrevet manus blir for kjedelig. Det er også en god idé å ikke bruke for mange foiler. Det blir fort ensformig, mener Line.

VANSKELIG: Store grupper i store auditorier er ofte det vanskeligste.
Selv bruker han gjerne det han kaller live programmering i undervisningen: – Når jeg underviser i programmering, så skriver jeg programmet der og da. Det gir mer spenning i timene - vil programmet fungere etter planen? Iblant skriver jeg selvsagt feil også, men da får jo studentene praktiske eksempler på hva som kan gå galt, sier han.

Line detaljplanlegger heller ikke forelesningene. – Det er greit å kunne ta ting litt på sparket, ut fra hva studentene lurer på, sier han.

Egne forelesere?
Man kunne mistenke Line for å ha vært innom en lærerhøyskole i løpet av studietida. Det har han ikke. Men han har tatt befalsskolen, og NTNUs pedagogiske utviklingsprogram PEDUP. Line har inntrykk av at enkelte ser det obligatoriske kurset som et ork som de i det lengste unnlater å gjennomføre.

– Burde NTNU ansatt egne forelesere, som ikke behøver å dele tida mellom undervisning og forskning?

– Kanskje. Det er nemlig ikke nødvendigvis slik at gode forskere også er flinke forelesere. Men min situasjon er ikke en perfekt løsning. Nå har jeg nesten 100 prosent undervisning, og det blir lite tid til å utvikle seg videre faglig, Men det går an å legge inn mer tid til selvutvikling, sier Line.

Tekst og foto: Svein Arild Sletteng