MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

E-LÆRING:
- For mye teknikk, for lite pedagogikk (2.3.04, 15:28)

Morten Flate Paulsen har forsket på e-læringssystemer i hele Europa. Han slår fast at det er vanskelig å dokumentere noen innsparing på slike systemer, selv om pengebruken i de fleste tilfeller er raus.

IKKE AMERIKANSK: NTNUs LMS-system, It`s learning, er ikke amerikansk. Da er det større sjanse for at innføringen av systemet vil lykkes, hevder Morten Flate Paulsen.
Paulsen synes den generelle utviklingen av e-læringssystemer (LMS-systemer) er for sterkt orientert rundt tekniske løsninger, uten at man tenker godt nok rundt den pedagogiske nytteverdien og den administrative oppfølgingen.

- Mange satser stort på LMS-systemer med masse multimedia og avanserte interaktive løsninger. Men noen ganger kunne det kanskje ha vært bedre å sende en videokassett hjem til studentene, enn å tilby dem en frimerkestor film som hakker på skjermen, slår han fast.

Pedagogikken i sentrum
Paulsen jobber ved NKI Fjernundervisning, som var av de første i Norge til å ta i bruk databasert fjernundervisning. Allerede i 1986 hadde NKI et tekstbasert e-læringssystem i drift.

Han understreker at en viktig suksessfaktor er å konsentrere seg om det pedagogiske innholdet – hvordan LMS-systemet kan bidra til bedre læring. Teknologien skal bare være et verktøy - ikke et mål i seg selv.

Konflikt mellom administrasjonen og de faglige
Noe annet som går igjen hos Paulsens informanter, er at det ligger en potensiell konflikt mellom administrasjon og ledelse på den ene siden, og de faglig ansatte på den andre.

Administrasjonen og ledelsen er først og fremst opptatt av effektivisering og standardisering. Fagmiljøene tar på sin side utgangspunkt i egen undervisning, og hvordan den kan utformes på en best mulig måte. Disse to tilnærmingsmåtene går ikke alltid like godt sammen.

- Det er alltid en fare for at fagmiljøene vil se på et LMS-system som en tvangstrøye, hvis de ikke umiddelbart ser den pedagogiske nytteverdien, slår Paulsen fast.

- Denne iboende konflikten må løses på en klok måte. Dette er svært avgjørende for om LMS-systemet blir en suksess eller ikke, legger han til.

E-LÆRINGSEKSPERT: Morten Flate Paulsen har forsket på og skrevet bok om e-læring.
Hvordan kan dette gjøres?
- For det første er det viktig å velge en teknisk løsning som tillater ulike pedagogiske tilnærminger. Mange læresteder i Skandinavia har kjøpt amerikanske systemer, som for eksempel WebCT og Blackboard. Andre argumenterer med at disse systemene bygger på en pedagogisk tradisjon som er annerledes enn den skandinaviske.

Paulsen tilhører den siste gruppa:
- Amerikanerne er glad i strukturert læring med multiple choice, mens vi har mer tradisjon for mellommenneskelig kontakt. Hvis man velger et norskutviklet system, er det større sjanse for at systemet i seg selv ikke blir noe hinder for en vellykket innføring, slår han fast.

- Andre tips?
- Jeg tror det er dumt av ledelsen å træ et ferdigspikret system ned over ørene på fagmiljøene. Det vil svært ofte mislykkes. Man bør finne strategier som sikrer at organisasjonen får et eierskap til systemet. Da kan det for eksempel være lurt å ha medvirkning fra hele organisasjonen når systemet skal utformes.

Tidligere NTH-student
Morten Flate Paulsen er utdannet siv.ing. fra Trondheim. Han har jobbet med fjernundervisning og e-læring i NKI siden 1986, og har deltatt i ni e-læringsprosjekter.

Han ga nylig ut boka ”Online Education and Learning Management Systems – Global E-learning in a Scandinavian Perspective”. Boka har et eget websted der deler av innholdet blir presentert i forskjellige multimedieformater: www.studymentor.com

Han baserer konklusjonene i boka blant annet på intervjuer med rundt 100 personer fra hele Europa. Alle disse er ansvarlige for LMS-systemer, og har i stor grad deltatt i utviklingen av dem.

Av Even Gran

Synspunkter på bruken av e-læringssystemer? Send oss et leserbrev.