Studentene ruler Ringve
(14.3.04, 20:40) Det er musestille mens Kari Line Johnsen forteller om skriveregler for web. Når Ringve-lærerne er borte, danser NTNU-studentene på bordet. |
WEBDESIGN: Kari Line Johnsen får full konsentrasjon fra elevene fra medielinja. |
Alle som tar den praktisk-pedagogiske utdanningen ved NTNU, må ut i seks ukers praksis. I fem av disse ukene er studentene utplassert i en klasse, med den faste læreren som veileder. Men den sjette uka forsvinner lærerne, og studentene styrer skolen helt selv.
Forrige uke var det Ringve videregående skole som ble okkupert.
Maksimalismens høyborg
Kari Line Johnsen er en av studentene som plutselig har blitt fullverdig lærer. I dag er det webdesign som står på timeplanen. Ringve satser på multimediaopplæring, og skolen er full av skinnende nye Mac-er.
Kari Line innleder med noen generelle regler om skriving for web, mens elevene sitter pent og hører på. Etterpå går de i gang med oppgaven - å lage en hjemmeside for klassen sin. Den beste sida blir kåret i begynnelsen av april.
Det er mye kreativ fargebruk, prangende grafikk og ukonvensjonelt plasserte menyer å se. Minimalismen står ikke spesielt sterkt på Ringve, tydeligvis.
|
KUNST: Randi Stubban veileder en av elevene i linoleumstrykk. |
Linoleum og pleksiglass
I den andre enden av skolen er det tegning, form og farge. Ansvarlige her er NTNU-studentene Anita Larsen og Randi Stubban. Heller ikke her er det noen disiplinærproblemer. I et hjørne spilles Dum Dum Boys på lavt volum, men det er omtrent den eneste lyden som høres. Elevene er intenst opptatt av dagens oppgave - linoleumstrykk og pleksiglasstrykk.
- Det er vi som har utarbeidet de konkrete oppgavene, forteller Randi Stubban. - De faste lærerne har bare gitt oss beskjed om at vi skal jobbe med grafiske teknikker.
Hender det aldri at det blir gnisninger mellom de faste lærerne og studentene?
- Nei, det har jeg aldri opplevd. Men jeg har hørt at lærere noen ganger kan ha problemer med å holde seg i bakgrunnen. Det har hendt at de har tatt over undervisningen som studenten har planlagt, eller de har avsluttet timen før studenten er ferdig, forteller Stubban.
- Da blir selvsagt studentene irritert, men i de tilfellene jeg har hørt om, har det løst seg fint etter en liten diskusjon, legger hun til.
|
PÅ GANGEN: Anita Larsen tar en titt på noen ferdige produkter. |
I kø for å bli overtatt
- Dette er en veldig populær ordning, og vi har kø av skoler som ønsker å bli "overtatt". Dette forteller leder ved Program for lærerutdanning (PLU), Peter van Marion.
I de siste tre-fire årene har lærerstudenter fra NTNU tatt over rundt tjue skoler i Trondheimsregionen, og det har stort sett vært vellykket, sier han.
Men det har også vært problemer, medgir PLU-lederen.
- Det har for eksempel vært en utfordring å få høy nok kvalitet på veiledningen fra de faste lærerne. Men her har vi sett en kraftig forbedring de siste to årene. Ikke alle lærerne var vant med å veilede, så de trengte kort sagt litt "veiledningsveiledning" fra oss, forteller han.
Van Marion understreker at skoleovertagelse ikke er noe mediejippo fra PLUs side.
|
KAN KUNSTEN: Kom ikke og si at formingselevene ved Ringve ikke kan tegne en hånd. |
- Dette er ment å være en ordinær del av praksisperioden vår. Den er totalt på seks uker, og det er bare i en av disse ukene vi har full overtagelse. De andre fem ukene er det utplassering på vanlig måte, med de faste lærerne som veiledere, understreker han.
Vanskeligere å ta over på ungdomstrinnet
- Det er lettere å ta over videregående skoler, enn ungdomsskoler, legger ansvarlig for Ringve-overtagelsen, Per Christian Hestbek, til.
- Det er større disiplinærproblemer i ungdomskolen. De vil i større grad "prøve ut vikaren" når vi kommer, forteller han.
Han forsikrer imidlertid om at PLU ikke vil slutte med å ta over ungdomsskoler på grunn av dette. – Vi skal jo utdanne lærere til dette trinnet også, sier han. – Ungdomsskolene krever bare litt tettere oppfølging enn vi trodde i starten.
Tekst og foto: Even Gran |