MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

KJÆRESTEGARANTIEN VIRKER:
Fant lykken på Samfundet (17.3.04, 15:09)

Det gikk litt over tre år. Så fikk Åge Halvorsen seg endelig kjæreste.

Trondheim vil ha flere studenter til byen og i en ny kampanje garanteres det at de som kommer hit for å studere, vil bli forelsket og få seg en kjæreste i løpet av studietiden. Den høyprofilerte studenten Åge Halvorsen er én av mange NTNU-ere som kan bekrefte at Trondheim er en kjærlighetsby.

LOVER KJÆRESTE: Denne annonsen skal lokke romantiske ungdommer til studier i Trondheim.
Visste ikke hvem studenttingslederen var
Den nyforelskede siv.ing.-studenten var studenttingsleder ved NTNU i fjor og ble av den grunn mye profilert i mediene. Portrettintervjuet i Under Dusken ble nærmest en kontaktannonse da han stod fram som single og klar for et langvarig forhold. Sist høst smilte lykken.

- Vi møttes på UKA 03. Venner av meg fleipet om at det var på grunn av portrettintervjuet at jeg fikk meg kjæreste. Men hun visste ikke hvem jeg var, bedyrer Åge Halvorsen lattermildt.

Forteller om livet utenom studiene
Mange studenter finner seg kjæreste i studietida, og den nye rekrutteringskampanjen i regi av StudiebyEN lover nye studenter at lykken kommer til å smile til dem også. Tove Lill Karlsen i StudiebyEN forteller at kjærestegarantien ikke nødvendigvis skal tas bokstavelig, men at den skal fortelle noe om livet utenom studiene.

- Utdanningsinstitusjonene profilerer fagtilbudene. Vi skal fortelle om alt som kan gjøres utenfor studiene, og at det er det er viktig å ha fylle fritiden med noe meningsfullt. Her kan studenter engasjere seg i for eksempel Samfundet, UKA, ISFiT, Pedrock, sier Karlsen. Hun forteller videre at mange studenter også finner seg kjærester utenfor universitetet eller høgskolen. Trondheim kan tilby flust av utenomfaglige studentaktiviteter.

Stor oppmerksomhet
StudiebyEN er er et samarbeid mellom flere aktører i Trondheim, hvor NTNU og de andre utdanningsinstitusjonene i byen også er med. Målet er å sette Trondheim på kartet som studieby og fokusere på de sosiale og kulturelle sidene ved det å være student.

Mandag startet kjæreste-kampanjen og den har fått stor oppmerksomhet i media. Onsdag formiddag hadde over 10.000 besøkende vært innom nettsidene til studentbyEN.

SLUTT PÅ UNGKARSLIVET: Tidligere studenttingsleder Åge Halvorsen fikk seg kjæreste under UKA03. Her er han avbildet under en tale ved NTNUs Festmøte våren 2003.
Arkivfoto: NTNU Info/Rune Petter Ness
For at kjærestegarantien skal gjelde, må du gjøre en innsats selv, heter det på hjemmesiden. Du må oppføre deg pent og være relativt nyvasket og grei. Videre må du være å treffe utenfor forelesningssalen og hybelen. Det hjelper definitivt å krysse Lykkens Portal en gang eller to i løpet av uka.

- Sjarmerende kampanje
- Noen mener at Forelsket i Trondheim er et bedre slagord for studentbyen Trondheim?
- Jeg liker det slagordet, og særlig det at den har en dobbel betydning. Men jeg tror ikke vi ville ha fått så mye oppmerksomhet om hadde vi gått ut med det slagordet, sier Karlsen.

Også Åge Halvorsen er begeistret for kampanjen.
- Jeg synes utspillet er kjempefint. Det er artig og sjarmerende og er med å fokusere på mer at studentlivet er mer enn bare fag. Den hadde ikke fått den samme oppmerksomheten med "forelsket i Trondheim". Det hadde vært det samme som å si at "Oslo er en fin by", mener Halvorsen.

Av Tore Hugubakken

Les mer om kjærestegarantien