MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Pris for ørepropp (17.3.04, 09:41)

Trenger du hørselsvern? En liten lydforsterker? Eller kanskje et kommunikasjonssystem? En smart, liten ørepropp fikser alt sammen.

PARAT: Slik ser den intelligente øreproppen ut.
Det er firmaet Nacre som har utviklet et hørselvern basert på motlyd. Men den spesielle øreproppen kan også brukes til å forsterke svak lyd og til å kommunisere med andre ørepropper av samme type. Den kan takle vedvarende støy -og plutselig støy som for eksempel et skudd. Både det svenske og norske forsvaret har vært med på utprøving og utvikling av ”Parat” hørselvern. 40 millioner kroner er brukt på utviklingen av den intelligente øreproppen.

Ideen er patentert, og kan anvendes på mange områder. Markedet regnes derfor som meget stort. Firmaet har fått sin første ordre. Den er på fem millioner kroner og skal leveres ved kommende årsskifte. US Army og US Navy har også meldt sin interesse, og optimismen er stor.

Idé så vel som firma har sitt utspring i NTNU/Sintef-miljøet. Og i knallhard konkurranse med fire andre ferske firma har Nacre nå fått DnB NORs innovasjonspris for lille Parat – 16 år etter at ideen om en motlyds ørepropp for første gang oppsto på Gløshaugen.

Fem sterke ideer
Det er første gang DnB NOR arrangerer en regional konkurranse om en innovasjonspris. Av totalt 23 ideer gikk fem videre til finalen:

  • Parat hørselvern med kommunikasjon. Firma Nacre.
  • Ocean Globe for fiskeoppdrett til havs. Firma Byks.
  • Firma ShipScan – utstyr for måling av tykkelse på skipsskrog med ultralyd.
  • Permanentmagnetiserte synkronmotorer. Firma SmartMotor.
  • Bruk av kunstig intelligens til medisinsk diagnostisering. Firma IntelliMed.

    FORNØYD: Adm.dir. Einar Bergsmyr i Nacre mottar DnB NORs innovasjonspris av ordfører og juryleder Rita Ottervik: diplom, blomster og en sjekk på 25.000 kroner.
    Alle de fem finalistene har sin rot i NTNU/Sintef-miljøet.

    Byks med sin ”oppdrettsglobus” har tilhold i Innovasjonssenter Gløshaugen. Byks ble for øvrig vinner av fjorårets Venture Cup.

    Bak IntelliMed står fire studenter fra NTNUs entreprenørskole – Elise Bakke, Ole Sebastian Stein, Jone Solheim Rasmussen og Sigve Søråsen. En viktig støttespiller for IntelliMed er firmaet Trollhetta, som eies av NTNU-professor Agnar Aamodt og førsteamanuensis Ketil Bø.

    SmartMotor har sitt utspring i elkraft-miljøet ved NTNU, med professor Robert Nilssen som primus motor. De har hittil vært mest kjent for permanentmagnetiserte synkronmotorer innebygd i hjulet på rullestoler, men utvider nå forretningsområdet til truster-motorer for skip. De har også et datterfirma under etablering, SmartGenerator, som skal lage generatorer for vindmøller.

    ShipScan er etablert av tre studenter fra NTNUs entreprenørskole. Oljeplattformer og skipsskrog korroderer, og for utbedring av rustskader er det viktig å få gjort nøyaktige målinger av platetykkelsen. Ved å legge en ”ultralydbom” under et skip, kan ShipScan foreta slike målinger både mer nøyaktig og mye raskere enn de manuelle metoder som brukes i dag. Jobben er gjort på 1-2 timer, mens det med konvensjonelle metoder tar 1-3 uker. Firmaet er nå i forhandlinger med Dubai Dry Docks.

    Regionsjef Svein Berg i DnB NOR oppfordret deltagerne om å delta i DnBs nasjonale innovasjonskonkurranse som starter 22. mars. – Der er det nye dommere og nye sjanser, opplyste Berg.

    Tekst og foto: Arne Asphjell

  •