Da dotcom-bølgen skylte over Trøndelag
(19.3.04, 16:02) Dokumentarfilmen fra trøndersk nyskapermiljø, ”Business As Usual”, er full av humor - av det ufrivillige, naivistiske slaget. Det er alltid lett å være etterpåklok, og i dag har man vel lov til å le litt av tidsånden og mangelen på fornuft som rådet da dotcom-bølgen skylte inn over det trondhjemske gründermiljøet på 90-tallet.
|
PARTYJAKT: Frode Hansen sjekker partyvarer i lokal Trondheimsbutikk. Scene fra filmen. Foto: Klapp Media. |
Ufrivillig humor
Mange av replikkene i denne filmen var helt alvorlig ment da de ble ytret for noen få år siden, men når man får dem servert i en filmdokumentar våren 2004, blir det komikk av det.
- Jeg har følelsen av at vi har gjort noe feil, sier den mest mislykkede av de to kapitalsøkende bedriftsetablerere når det begynner å butte imot, og det har observatørene i salen skjønt lenge. Planene om å hente inn bortimot 400 millioner i risikovillig kapital og forsyne hele verdensmarkedet med partyrekvisitter via nettet, bærer unektelig preg av det man kan kalle overdreven optimisme.
Når realismen begynner å ta tak i Frode Hansen, innser han at det kan være en brukbar start om han klarer å hanke inn to millioner også. I dag er partyplanene skrinlagt, og Hansen kjører drosje.
|
PENGEJAKT: Verdensvant Dossier-sjef Per Kristian Vestre på pengejakt i Singapore. Scene fra filmen. Foto: Klapp Media. |
Mange penger, fine fester
Filmens andre gründer, Per Kristian Vestre i Dossier Solutions, klarte å skaffe både risikovillig kapital og å gjennomføre et prestisjesalg av et prosjekt til Telenor. Pengebruken er oppe i en million i måneden, og det er ”mange fine fester” ifølge gründeren. Men brått blir sjefen lei av ”hele sjappa”, som han omtaler businessen, hopper helt av og drar på backpacking i Brasil. Men sammen klarer de andre medarbeiderne å videreføre ideen om kompetansekatalog på nett, og Dossier lever videre i dag.
Ikke ulik Klapp
Firmaet som har laget dokumentarfilmen, Klapp Media, har en historie som ikke er helt ulik de to firmaene som presenteres i filmen. Klapp startet med to personer i trange kår på en hybel i Vollabakken i 1998, men de har vokst med vett og forstand og er i dag åtte ansatte med en omsetning på 6 millioner og 400.000 i overskudd.
|
PRODUKTIVE: Klapp Media er produktive, også på barnefronten: Daglig leder Håkon Fretheim med Maja på fem måneder, regissør Håvard Bustnes med Emma på 11 måneder. Foto: Arne Asphjell. |
- Forskjellen på oss og gründerne filmen viser, er at vi ikke var drevet av kapital, hevder regissør Håvard Bustnes. Han karakteriserer sin film som tragikomisk, og litt trist. Man synes litt synd på hovedpersonene.
– Vi var ikke så mye bedre, innrømmer Bustnes, - men slik var det, dette var tidsånden i denne perioden.
Støtte fra naivisten Loe
Dokumentaren ”Business As Usual” vises mandag 22. mars kl.22.30 på TV2, og er også solgt til svensk og finsk TV. Totalbudsjettet for filmen er på 1,2 millioner kroner, og mesteparten har Klapp-karene fått dekket inn:
Filmfondet v/ Erlend Loe, kr 300.000
TV2 Norge, kr 350.000
SVT Sverige, kr 32.160
YLE Finland, kr 58.494
Nordisk Film og TV fond, kr 200.000
Av Arne Asphjell Klapp Media på nett. Dossier Solutions på nett.
|