LESERBREV Christian M. Bjørn: Studiekompetanse til stryk?
(23.3.04, 12:37) Kvalitetsutvalget ledet av skoledirektør Astrid Søgnen har sett på innholdet, kvaliteten og organiseringen av opplæringen i norsk grunnskole og videregående. Dette er på høy tid. Men utvalgets innstilling er et slag i ansiktet for visjonen om kunnskapssamfunnet. Flertallet i utvalget ønsker at alle som fullfører videregående skole skal få generell studiekompetanse. Mindretallet vil videreføre dagens ordning med generell studiekompetanse, men vil av alle ting redusere kravene til matte, norsk og engelsk.
Universitetene lider under den sviktende kvaliteten på grunnopplæringen i Norge. Kvaliteten på kandidatene som strømmer til høyere utdanning har nådd et bunnivå, særlig innenfor realfag. Norsk matematikkråds undersøkelse blant nye studenter for perioden 1984-2003 viser en dramatisk svekkelse i grunnleggende matematisk kunnskap hos studentene. Det er grunn til å spørre seg om dagens generelle studiekompetanse gjør elevene reelt forberedt på høyere utdanning, særlig innenfor realfagsintensive studier.
Når de ferske studentene har et så dårlig utgangspunkt fra grunnutdanningen er det en tung oppgave for universitetene å opprettholde kvaliteten, samtidig som studentgjennomstrømningen og studiepoengsproduksjonen skal holdes oppe etter intensjonene i kvalitetsreformen. Å senke de faglige kravene på universitetene er uaktuelt, for som professorene sier; "vi kan ikke la bruene dette ned heller".
For studentene blir møtet med høyere utdanning brutalt. Stryktallene, særlig ved realfags- og sivilingeniørutdanningen har ligget skyhøyt i fag som matte og fysikk. At over halvparten av studentene stryker er ikke uvanlig. Lånekassen har koblet hele stipendandelen til studieprogresjonen, stryker du svir det på pungen. Hvis en som student er engasjert utenom studiene, på Samfundet, i studentpolitikk eller i Amnesty, innebærer det en økonomisk risiko.
Dagens krav til generell studiekompetanse må skjerpes slik at grunnutdanningen gir elevene den reelle studiekompetansen de har krav på og behov for. Det må satses mer på grunnleggende realfagsutdanning i Norge!
Det hjelper ikke elevene eller kunnskapsnasjonen Norge om kravene til generell studiekompetanse uthules til å bli noe som ikke er verdt papiret det er skrevet på.
Christian Melby Bjørn
Utdanningsansvarlig nestleder
Studenttinget NTNU |