MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Faglærere kritiserer stud.mag. (24.3.04, 11:02)

Lærere ved høgskolene har høyere faglig kvalitet enn lærerne ved universitetene, ifølge den nasjonale studentundersøkelsen stud.mag. Nå reagerer faglærere på rangeringen.

Gjennom seks år har over 23.000 studenters holdninger til fag og fritid blitt undersøkt og presentert i avisbilaget stud.mag. Bilaget er blitt distribuert gjennom Aftenposten, Stavanger Aftenblad, Adresseavisen og Bergens Tidende og er ment å guide nye studenter til å velge studiested og retning.

SKEPTISK: Prodekanus Kari Hag synes at stud.mag.-undersøkelsen ikke tar nok hensyn til at det er forskjell på høgskoler og universiteter.
Arkivfoto: NTNU SA/GT Nergård
Høgskolene bedre faglig?
Hvert år er det ulike rangeringer som preger bilaget. I rangeringen over læresteder med høyest faglig kvalitet er det høgskolene som dominerer. På topp-25 lista over studier finner en bare tre studier fra universitetene. Prodekanus Kari Hag er én av mange som reagerer på at høgskolene skal være bedre faglig enn universitetene.

- Det virker rart at ikke flere studier fra universitetet er med på denne lista. Det finnes mange faglig gode lærere ved høgskolene, men faglig kvalitet på høgskolene og på universitetene blir to forskjellige ting. Helst burde de være ordnet i forskjellige divisjoner. Dette blir å sammenligne epler med pærer, sier Hag, som er prodekanus for undervisning ved Fakultet for informasjonsteknologi, matematikk og elektroteknikk.

Evaluering etter to måneders studier
Det er stort sett førsteklassinger som er med i undersøkelsen som ble utført i oktober i fjor. Til sammen 3.125 studenter i Norge har svart på 85 spørsmål. 62 studier er representert i årets undersøkelse.

- Det er spesielt underlig at begynnerstudentene etter bare to måneder skal uttale seg om faglig kvalitet og andre ting i studiet, synes Kari Hag. Hun synes det burde komme klarere fram at de skriftlige intervjuene er foretatt så tidlig i studiet. Det hadde også vært til alles beste om undersøkelsen hadde opplyst om hvor mange som egentlig er intervjuet på hvert enkelt studium, synes Hag.

Prodekanusen gleder seg likevel over at studier som informatikk og kommunikasjonsteknologi fra hennes eget fakultet jevnt over får gode karakterer.

- Dette blir gæernt
På toppen av fagkvalitet-lista troner matematikklærerne ved Høgskolen i Nord-Trøndelag (HiNT). I fjorårets stud.mag. suste de rett til topps etter en undersøkelse blant høgskolens studenter.

- Dette blir gæernt. Dette fortjener vi ikke, sier førsteamanuensis Kjartan Tvete når Universitetsavisa forteller at matematikkmiljøet ved HiNT nok et år troner på toppen. Undersøkelsen i Nord-Trøndelag ble gjort høsten høsten 2002. Tvete og en annen kollega ble intervjuet i stud.mag.-bilaget i 2003 om at de var nasjonale mestere. Da de så resultatet på trykk om at de var de beste matematikklærerne, følte de det nødvendig å rykke ut i Adresseavisen og forklare leserne at de slett ikke var de faglig dyktigste her i landet.

UNIVERSITETENE DANKET UT: På lista over læresteder med høyest faglig kvalitet dominerer høgskolestudiene. Kunsthistorie og engelsk ved Universitetet i Tromsø samt kristendom og livssyn ved Universitetet i Oslo er med på Topp 25-lista. NTNU glimrer med sitt fravær, og en må ned til medisinlærerne på plass nummer 51 for å finne de første NTNU-lærerne som vurderes å ha god faglig kvalitet.
Faksimile fra årets stud.mag.-bilag.
Studenter uvitende om faglig kvalitet
- Vi kan godt sammenlignes med universitetskollegaer når det gjelder pedagogisk kvalitet. Men vi er slett ikke de fremste matematikerne i landet, det hadde vært fantastisk om så hadde vært tilfelle.

Det er studenter som vurderer lærernes kvalitet. Tvete sier at de ved matematikkundervisningen ved høgskolene forvalter mindre stoff, og at de har bedre tid til å jobbe med studentene.

- Men studenter har svært få forutsetninger for å kunne bedømme hvem som er faglig dyktig eller ikke, advarer Tvete.

Plages av førsteplassen
Sammen med en kollega fikk han karakteren 5,77. Til sammenligning havner de vitenskapelige ansatte som underviser i matematikk ved NTNU på 168-plass med 4,57 i snitt.

I rangeringen over læresteder som scorer høyt på faglig kvalitet er det også tatt med studier som tidligere har blitt undersøkt av stud.mag. Det betyr at matematikkmiljøet i Nord-Trøndelag trolig kommer til å trone på toppen i flere år fremover, takket være en svært gode tilbakemeldinger fra 20 studenter for noen år tilbake.

- Dette blir helt absurd og det plager oss. Vi må snakke med stud.mag. slik at vi slipper dette til neste år, sier Tvete.

Lover å se på saken
Det er Norsk institutt for studier av forskning og utdanning (NIFU) og TNS Gallup som har gjennomført undersøkelsen på oppdrag av Aftenposten og de store regionsavisene. I TNS Gallup har de aldri før fått kritikk på at en rangerer høgskoler og universiteter i samme divisjon.

- Dette er helt nytt for meg. Jeg skal ta det med til neste gang prosjektgruppa skal møtes, sier Ole Fredrik Ugland i TNS Gallup. Han vil også vurdere forslaget om å vise hvor mange ved hvert studium som er blitt spurt.

Av Tore Hugubakken

Stud.mag. har blant annet funnet ut at sosiologistudentene er NTNUs mest misfornøyde.
Les også: Er Trondheim best eller ikke?