LESERBREV Odéen og Strickert: NTNU og trivsel
(31.3.04, 18:54) StudMag har nettopp publisert en ny trivselsundersøkelse der også NTNU har vært med. Her har blant annet studentene vurdert lesesaler og andre såkalte studentarbeidsplasser. Det som slår oss når vi leser dette er hvor stor forskjell det er på tilfredshet mellom studentene som er blitt spurt på Dragvoll og Gløshaugen. Tallene som blir presentert viser tydelig at det er ganske stor misnøye når det gjelder lesesalsforhold på NTNU, og selve bunnkarakterene blir gitt av Dragvollstudenter.
Nå skal vi være forsiktig med å starte en debatt om hvorvidt studenter på Dragvoll har det verre enn andre. Det finnes mange andre motivasjoner for at en student skal velge Trondheim som studentby fremfor andre store byer, men hvis Dragvoll ønsker studenter som faktisk studerer på campus bør forholdene bli betraktelig bedre.
I dag har vi ikke bare problemet med muggsopp, men plassmangel er også et problem på Dragvoll. I høst hadde Studenttinget NTNU en sitt-ned-aksjon blant annet på gata på Dragvoll for å belyse problemet med alt for få grupperom, lesesaler og pc-saler. Som en del av aksjonen skrev studentene under på et brev som ble sendt til rektor angående problemet med for lite studentarbeidsplasser. Vi tror ikke noen hadde underskrevet på dette om de ikke opplevde det som et stort problem, ihvertfall når vi hadde aksjonen. Men utad kan det virke som behovet ikke er så stort..
Det er vanskelig å argumentere for flere lesesalsplasser når det sjelden er fullt på den største lesesalen på Dragvoll (paviljong C), men dette trenger ikke bety at studentene dermed ikke leser. Noen foretrekker faktisk å lese hjemme, mens andre ikke får gjort noe uten å sitte på en lesesal.
Det vi etterlyser er studentarbeidsplasser som gjør at studentene foretrekker å studere på lærestedet sitt. Ingen kan klandre noen for ikke å ville oppholde seg på en lesesal med muggsoppsporer, men det er heller ikke alle som klarer å lese i store saler med mange mennesker. Vi har forskjelige måter å studere på og universitetet burde legge opp til løsninger som er beregnet på dette.
Vi trenger flere steder å studere, og vi trenger fleksible løsninger. Vi må slutte å tenke tradisjonelt, og heller se på løsninger som kan brukes også for fremtidens studenter.
Åshild Østtveit Odéen (studiemiljøansvarlig Studenttinget NTNU)
Marthe Strickert (Læringsmiljøutvalget ved NTNU) |