MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Jakter på de ferske og flinke (27.4.04, 12:17)

- Kulturen blant studentene er å unngå å stryke. NTNU må bli flinkere til å forklare studentene poenget ved å oppnå gode karakterer.

ORNITOLOG: Bollingmo og firmaet Brains har tilhold i Pirsenteret, og vi møter ham i kantina med utsikt over fjorden. Som ivrig fulglekikker liker Bollingmo å nyte lunsjen fra en slik observasjonspost.
Det er den tidligere lederen av karriere- og veiledningssenteret Origo ved NTNU, Tor Bollingmo, som sier dette.

- Karakterer teller ved opptak til studier, og ikke minst i jobbmarkedet. Hvis NTNU skal leve opp til sin målsetting om å levere de beste kandidatene til forskning og næringsliv, må universitetet bli bedre til å kommunisere poenget ved hardt og målrettet arbeid, mener Bollingmo.

Hjernejeger
Bollingmo sluttet ved Origosenteret 1. februar i år, og har startet sitt eget firma som skal drive med karriereveiledning for studenter på alle trinn av studiet. Firmaet heter Brains, og forretningsidéen er mer enn rådgivning. Bollingmo kaller seg "hjernejeger" og vil være et bindeledd/rådgivningsorgan mellom arbeidsgiver og arbeidssøker.

FAKTA

TOR BOLLINGMO (51)
Cand. real. med hovedfag i biologi. Har forsket i fem år på sosial adferd hos insekter, og deltatt i produksjonen av et tredvetalls naturfilmer.

Fugleekspert som ofte blir brukt av media. Frilansjournalist i Adressa og Aftenposten. Ansatt ved Studieavdelingen fra 1990 og frem til han ble selvstendig næringsdrivende 1. februar i år. Hans enkeltmannsforetak har to komponenter: Brains og SeeWood Film.

Brains er hovedaktiviteten, et foretak som spesialiserer seg på oppfølging av spesielt skoleflinke studenter. SeeWood Film er en fortsettelse av et mangeårig samarbeid med Gunnar O. Nilsen om produksjon av naturbaserte dokumentarfilmer. Kontrakt om ny naturfilm er nettopp inngått med NRK.

- Jeg utvikler et tilbud for studenter som kan vise til gode resultater, sier Bollingmo. – Næringslivet er opptatt av karakterer, og de mest attraktive arbeidsgiverne bruker karakterer som kriterium nummer én ved ansettelse i traineestillinger.

Sosiale ferdigheter, erfaring fra studentsosiale aktiviteter og kommunikasjonsevner teller også mye, men det er studentene med toppkarakterer Bollingmo nå vil slå kloa i og hjelpe ut i gode posisjoner i næringsliv og forskning.

Brains Register
Det vil si, han skal ikke jakte så aktivt på studenter. De må frivillig søke assistanse hos Brains, for å øke sjansene for napp hos drømmearbeidsgiveren.

I øyeblikket er han i ferd med å utvide sitt nettverk mot personalavdelingene i de større norske bedriftene, for å kartlegge bedriftenes kriterier ved søk etter kompetanse.

Han utarbeider også hjelpemidlet "Brains Register", en rangering av norske bedrifter basert på en serie kriterier: Børsparametre, jobbsikkerhet, arbeidskultur, etiske normer osv. Men aller mest vektlegges studentenes egen rangering av hvilke bedrifter de helst vil jobbe i. Statoil er foreløpig på topp på denne lista som skal oppdateres kontinuerlig.

LOGOLAGER: Råmaterialet til Brains’ logo har Bollingmo utviklet selv. Han synes den kreative biten er noe av det morsomste i gründertilværelsen.
- Kan du si litt om hvordan koblingen mellom student og arbeidsgiver skal foregå?
- Tjenesten skal ikke være nettbasert, men samtalebasert. Undersøkelser fra flere land viser at nytten av å legge ut cv på nett er svært liten – færre enn én av tusen får jobb på den måten. Min erfaring fra Origosenteret er at studenter kommuniserer dårlig. Gjennom samtaler skal jeg hjelpe dem til å presentere seg bedre mot attraktive arbeidsgivere.

- Min rolle blir mer som en slags fotballagent. Stort volum er ikke poenget. Hver enkelt student blir individuelt fulgt opp. Mot arbeidsgiverne blir min oppgave å hjelpe dem å få øye på kandidatenes faglige potensial. En første sortering som vil spare bedriftene for arbeid. Det er også arbeidsgiverne som skal betale for tjenesten, som vil være gratis for studentene.

- Er det ikke dristig å hoppe av en trygg jobb i det offentlige og starte for seg selv?
BARNDOMSMINNE: Tor Bollingmo har vært en ivrig observatør av fugler siden han var fem år. Denne kloa fra en spurvehauk fant han da han var sju. Han lakkerte foten med gul bengallakk, og siden har den fulgt med som "lykkeamulett" gjennom hele livet.
- Jeg har passert femti, og tenkte at hvis jeg noen gang skal prøve meg på egen hånd, må det bli nå. Jeg fikk ikke eierne av Origo-senteret, NTNU og Samskipnaden, til å bli med på en satsing i den retning jeg ønsket, og da valgte jeg å si opp og realisere mine ideer på egen hånd.

- Hvordan liker du deg i rollen som gründer?
- Det mest positive er at arbeidsgleden er blitt en helt annen. Du får et annet forhold til jobben når du samtidig har et eierskap til den. Jeg gleder meg over store og små framskritt. I det siste har jeg lest tusen sider om web-design og utviklet mine egne nettsider. Forferdelig artig. Sidene debuterer i mai.
- Men dette er som et strikkhopp, og det krever knallhard selvdisiplin. Jeg ligger ca en måned etter den opprinnelige kjøreplanen, men det er jeg fornøyd med.

Tekst og foto: Arne Asphjell