MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Knall og fall med selvgjorte sykler (30.4.04, 23:58)

Hvorfor ikke bruke armene til å drive sykkelen framover, og styre med føttene? Og hva med en Harry-sykkel konstruert for å sykle til Sverige og handle øl?

Ideene var mange da sivilingeniørstudenter torsdag konkurrerte med sine egenproduserte sykler.

Det både luktet og hørtes ut som en flyplass da de 21 syklene skulle kjøres én runde rundt plena foran det gamle kjemibygget på Gløshaugen. Med støyende jetmotor kom enkelte av syklene opp i 40 kilometer i timen.

Lærerikt og morsomt
Sykkelprosjektet har blitt en årlig begivenhet for førsteårsstudenter fra de tre linjene Produktutvikling og produksjon, Industriell økonomi og Ingeniørvitenskap og IKT.

– Vi ønsker at studentene skal lære seg å kombinere teori og praksis allerede fra første dag. Med sykkelprosjektet lærer de seg å anvende statikkunnskapene i praksis, samtidig som de får en morsom opplevelse, sier professor Hans Petter Hildre ved Institutt for produktutvikling og materialteknikk, som er en av lærerne i faget produktutvikling.

Studentene hadde utvist stor fantasi i valg av konstruksjoner. En av syklene var designet uten pedaler, og fikk fremdrift fra en stang som ble trukket fram og tilbake med hendene. Føreren satt på et sete som trillet fram og tilbake på to skinner.

– Vi ble oppfordret til å tenke alternativt, og lot oss inspirere av ei ro-maskin, forteller Jo Huseby, student ved Industriell økonomi og teknologiledelse.

Egen sykkel for svenskehandel
Det var også mange trehjulssykler i år, blant annet "Harry-sykkelen", som minnet om en indisk sykkeltaxi.

– Sykkelen er konstruert med tanke på handleturer over svenskegrensen. Vi har bagasjerom og innebygd ølkasse, samt Harry-utstyr som sotet vindskjerm og wonderbaum. Den er også utstyrt med nærlys, fjernlys, blinklys, sidespeil, horn og stereoanlegg, forteller Linn Zachariassen, som har vært med å konstruere doningen.

Knall og fall
Ikke alle de 21 syklene klarte å gjennomføre runden rundt plena på Gløshaugen. Noen knall og fall var ikke til å unngå, siden ingen hadde prøvesyklet med de kraftige jetmotorene før start. Tre av syklene veltet, blant annet fordi farten ble for høy i svingene. Noen veltet også etter målpassering, fordi bremsene var for svake. Even Sangnes veltet helt rundt og havnet med hodet i asfalten.

– Jeg hadde fått beskjed av de andre på laget om å sladde på slutten av løpet, men det endte med rundvelt. Jeg brukte hjelm, og fikk bare et skrubbsår på albuen. Det var skummelt, men litt kult, sier Sangnes.

Tekst og foto: Audun Asphjell

 Se bildeserie