Datautviklingen skaper forskjeller, mener Gudmund Hernes
(10.5.04, 13:15) – Alle får ikke nyte godt av IKT-revolusjonen, fastslår Gudmund Hernes. På NKUL-konferansens siste dag minnet han blant annet om de store forskjellene mellom I-land og U-land. Den høyt profilerte tidligere utdanningsministeren fikk æren av å avslutte årets utgave av Norsk konferanse om utdanning og læring (NKUL). Hernes, som nå jobber som leder for UNESCOs International Institute for Educational Planning, brukte avslutningsforedraget til å sette den raske utviklingen innenfor data- og kommunikasjonsteknologi i perspektiv, blant annet ved å fortelle at det er flere år siden den første datamaskinen han selv brukte havnet på museum.
|
GUDMUND HERNES holdt det avsluttende foredraget under NKUL 2004. |
Nye muligheter
Endringene skjer stadig raskere – for ti år siden var internett nærmest et ukjent fenomen. I dag kan vi ikke tenke oss en hverdag uten. Hvordan teknologien vil arte seg om ti nye år, er vanskelig å spå.
Utviklingen får også konsekvenser for skolen. Hernes fremhevet at teknologien gir tilgang til ufattelige mengder nyttig undervisningsmateriell, og åpner for samarbeid og kontakt mellom skoler og enkeltpersoner i en helt annen grad enn tidligere og uten hensyn til avstand og grenser.
Ulikhet
– Men alt er ikke bare solskinn, og det største problemet er forskjellen mellom landene, mener Hernes.
Mens vi i vår del av verden kan diskutere om ikke alle elever bør ha sin egen pc, er virkeligheten for store grupper av verdens skoleelever at det kanskje verken finnes strøm eller telefon. Et lite mindretall av verdens befolkning har nesten all internettilgangen, og det er også de som produserer mesteparten av innholdet på nettet.
"Søppelhaug"
– En annen ting er kvaliteten på det man får tilgang til på nettet. Internett er både et fantastisk sted og verdens største søppelhaug, mener Hernes.
Han advarer mot å la den klassiske allmennutdannelsen bli undergravd, i troen på at man alltids kan oppdatere seg kjapt på det man trenger å vite på nettet.
– Direkte menneskelig kontakt er viktig i læringen. Elevene må inspireres, de må bli sett av læreren, sier Hernes.
|
STOR INTERESSE: Årets konferanse hadde hele 738 deltakere.
|
Han mener at det vil ta tid å oppdage og utvikle alle mulighetene IKT gir i undervisningen. Men etter som man lærer mer, bedres utnyttelsen av IKT i skolen.
– Men idealtilstanden er jo også stadig under utvikling, så den er kanskje umulig å nå? spør Hernes.
Kompetanse
Han uttrykte også bekymring for at gutter kan bli en "truet art" i skolen, og viste til at jentene nå ser ut til å oppnå bedre resultater på de fleste områder og nivåer.
– Men gutter tilegner seg betydelig datakompetanse gjennom spillene de bruker så mye tid på. Skolen kan utnytte denne interessen, mener Hernes.
– Basert på den utviklingen vi har sett det siste tiåret, hvordan tror du skolehverdagen blir med tanke på IKT i 2014?
– Noen endringer kan man forutsi, men så mye kan skje at det eneste sikre vel er at det vil bli noe helt annet enn det vi forventer.
Norsk konferanse om utdanning og læring (NKUL) ble arrangert ved NTNU 6. – 8. mai. Årets konferanse var den tiende i rekken.
Tekst og foto: Svein Arild Sletteng |