Solen skinte på ekspertene
(9.5.04, 21:21) Studentlivet bør være en lek. Det mente ekspertene i team som ble 50.000 rikere på torget lørdag. Rammen rundt presentasjonene av landsbyene kunne ikke vært bedre, med skyfri himmel og godt over tyve grader. Fra scenen ble det fremført smektende latinotoner, foran scenen hadde ti-tolv av ekspertteamene satt opp sine presentasjoner, hvor publikum minglet i de varme formiddagstimene.
Og et respektabelt antall trondheimere møtte opp for å se hvem av studentgruppene som stakk av med Norges forskningsråds Innovasjonsstipend på 50.000 kroner. Rektor delte ut den gjeve førsteprisen.
|
SPILLET OM NTNU: Det er slik stud.ntnu tenker at nye studenter skal få informasjonen de trenger om studenttilværelsen i Trondheim. |
"stud.ntnu"
Vinner ble "stud.ntnu", som har pønsket ut et "informativt brettspill for nye studenter ved NTNU", som det heter i prosjektbeskrivelsen.
- [Vi] ser mangelen på god informasjon til nye og gamle studenter. Når man som ny student kommer til byen, bombarderes man av informasjon av ulik kvalitet. Det er tidvis også mangel på spesifikk informasjon og vanskelig å orientere seg, selv for gamle studenter, sier 4.årsstudentene.
Livet er en lek
Dette har gruppen ønsket å gjøre noe med. De diskuterte ulike måter å gi informasjon på, som en avis for nye studenter, brosjyrer og nettsider, men forkastet alle sammen.
Løsningen ble å "lure" informasjon inn bakveien. Mange synes spill og konkurranser er morsomt, hvorfor ikke leke seg til kunnskaper om NTNU og studenttilværelsen i Trondheim?
Hardt arbeid
Å utvikle et brettspill helt fra grunnen av, var imidlertid ingen lek, forsikrer Gunhild Harman, en av de fem vinnerne.
- Vi har drevet intensiv testing av spillet, nesten alle i landsbyen vår, folk i Informasjonsavdelingen, pluss venner og kjente har gitt oss tilbakemelding og forslag til forbedringer. Vi har lagt ned mange arbeidstimer på selve designet av spillet, og har sittet oppe og arbeidet utover mang en natt, sier Harman.
|
AVFALLSDUNKEN - som fikk andreplass i innovasjonskonkurransen - så ut til å falle i smak hos den tiltenke målgruppen, barna. |
Verktøy for fadderordningen
I juryens (Kai Bogen, Q-Free; Sissel Lie, Prodekan på HF; og Knut Iver Aastorp, Informasjonsavdelingen) begrunnelse heter det at spillet på en effektiv måte kan formidle informasjon til nye studenter. "I fadderordningen er dette spillet perfekt for de nye studentene. All informasjon som trengs å gis til de nye studentene kan gjøres i dette spillet."
De 50.000 innovasjonskronene skal gå til realisering av en prototype, med tanke på å innføre spillet i NTNUs studentinformasjonsarbeid.
Flere vinnere
Forskningsrådet spanderte også andre- og tredjepremier à 20.000 kroner. Andreplassen gikk til et prosjekt der målet var å gjøre det gøy for barn å resirkulere. Produktet ble en avfallsdunk som skal inspirere barna til miljøbevissthet. Tredjeplassen gikk til et prosjekt innenfor utnyttelse av bølge-energi.
Tekst og foto: Tor H.Monsen Eksperter i team Se bildeserie
|