MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

LESERBREV

Gunhild Vidén: Vi følger opp K-reformen (13.5.04, 13:09)

Fullt så ille som Universitetsavisa beskriver eksamenssituasjonen i intervju med seksjonssjef Knut Veium er det ikke, i hvert fall ikke for HF sitt vedkommende.

En hurtig gjennomgang av Studiehåndboka viser stor variasjon i vurderingsformer: skriftlig prøve (= tradisjonell avsluttende eksamen) varierer med muntlig prøve, hjemmeoppgave, mappe, skriftlige rapporter, praktisk prøve, tekster og refleksjonsnotat, prosjektoppgave, essay, for å gi noen eksempler.

I de tilfeller hvor den tradisjonelle eksamen fortsatt er i bruk, er den oftest kuttet ned i tid, og dermed bare ett ledd i vurderingen. Fagmiljøene har vært meget ambisiøse i å finne vurderingsformer som er relevante i forhold til læringsmålene, og likeså i å følge opp studentene i forkant av vurderingene.

Det første året har vært et år med prøving og erfaringsinnsamling, og dessverre viser det seg ofte at et stivbent karaktersberegningssystem og eksamensreglement kan legge hindringer i veien for gode løsninger som kunne lede til samlekarakter.

At eksamensformen er uforutsigbar for studentene er ikke riktig, i hvert fall ikke for HF-studentene. Beskrivelsen av vurderingsformene i hvert emne blir på HF kvalitetssikret før de kommer ut i Studiehåndboka, og studenten vet dermed fra starten av studiet hva som er målet med emnet og hvilke vurderingsformer som blir brukt for å vurdere hvor godt målet er nådd.

Men åpenbart har vi alle på NTNU, både ansatte og studenter, et godt stykke igjen før det blir lagt mer fokus på læring enn på vurdering.

Gunhild Vidén
Prodekanus for undervisningen, HF-fakultetet

 
 
    
 SEND INN LESERBREV TIL
 REDAKSJONEN >>>
 
 FLERE LESERBREV:
Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk (19.1 2010)
 
Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken (15.1 2010)
 
Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut? (13.1 2010)
 
Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK (30.12 2009)
 
Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis (21.12 2009)
 
Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU” (15.12 2009)
 
Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva? (10.12 2009)
 
Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker (10.12 2009)
  Allan Krill: For mappa mi (14.12 2009)
 
Per Carlsen: Læresteder i klemme (7.12 2009)
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme (9.12 2009)
 
Odd W. Andersen: Saltkraftverk (30.11 2009)
 
Arkiv