MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Gode råd til eksamen (18.5.04, 00:17)

Lag en pirrende innledning og for all del bruk "trøsteren". Faglærere gir deg her nyttige eksamenstips - og en verdifull nettadresse.

Mange ferske studenter gjør feil under skriftlige eksamener: De leser ikke oppgaveteksten godt nok, definerer ikke nøkkelbegreper i oppgavene og disponerer tiden feil.

Ved Institutt for sosiologi og statsvitenskap er underviserne opptatt av at kandidatene skal yte sitt beste. Faglærerne gir gladelig fra seg tips som kan gjøre besvarelsene best mulig.

PC-SKRIFT ELLER HÅNDSKRIFT? Det er viktig for sensoren at det går an å lese det du skriver. Har du uleselig håndskrift, setter faglærerne pris på at du søker om lov til å bruke pc.

- Vi prøver å ikke straffe folk for uleselig håndskrift, men vi kan ikke nekte for at det kan gå ut over humøret. Og i blant klarer vi virkelig ikke å tyde det som står der, og det vi ikke kan tyde, kan vi heller ikke telle med, sier professor Ann Rudinow Sætnan.
Illustrasjonsfoto: NTNU Info/Rune Petter Ness
Vinn sensorens gode vilje!
Professor Torbjørn Knutsen mener at mange studenter går i fella og skriver kriminalfortellinger, med en problemstilling i første avsnitt og en overraskende løsning i den siste. Men slik skal det ikke gjøres. Legg flid i oppgavens første setninger. Det er her du har muligheter for å vinne sensorens gode vilje.

Men Knutsen advarer samtidig mot en del formuleringer som studentene bruker.

Unngå tomme formuleringer!
For når studenten skriver: Forskere hevder at, tenker sensoren i sitt stille indre at det studenten egentlig skriver er: Jeg mener å ha hørt på en forelesning at...

Uttrykket Studier viser at bruker også studentene ofte. Knutsen røper at dette i sensormodus oversettes til: Jeg leste en gang (men jeg husker ikke hvor det var) at...

Andre uttrykk som Knutsen anbefaler å ikke bruke er:

  • Historien viser at...
  • Det er vanlig å anta at...
  • Nyere studier viser at...
  • Amerikanske forskere hevder at...

    Vis at du kan pensum!
    Professor Ann Rudinow Sætnan er opptatt av studentene viser at de kan pensum.

    - Det teller at du viser til dine kilder. På eksamen uten hjelpemidler forventer vi ikke ordrette sitater og fullstendige henvisninger, men vis til kilden så presist du klarer om det så bare er noen ord fra boktittelen eller fornavnet til forfatteren eller fargen på coveret på en pensumbok. Bruk pensum aktivt og eksplisitt, gjerne også kritisk, sier professoren.

    - Du behøver ikke å kunne definisjoner utenat, bruk gjerne egne ord. Du får pluss i margen om du husker at et begrep kan ha flere definisjoner, og enda flere pluss om du kan drøfte disse opp mot hverandre. Begrunn ditt valg i oppgavens sammenheng, og holde deg til den definisjonen som du har valgt, understreker Sætnan.

    Bruk trøsteren!
    Faglærerens "trøsterunde" på eksamen bør studentene utnytte bedre, mener faglærerne.

    - Spør den som går trøsterunde hvis det er noe du er usikker på om du forstår. Spør i vei. Det er trøsterens ansvar å avgjøre hvilke spørsmål det ikke er lov å svare på, sier Sætnan.

    Førsteamanuensis Tanja Ellingsen anbefaler seg å lage en disposisjon, utfylt med stikkord. Hvis du er usikker på om du er på rett vei, kan du vise fram disposisjonen på trøsterunden og spørre om det ser bra ut.

    Som regel blir det travelt på eksamen.
    - Du bør så langt det lar seg gjøre forsikre deg om at du prioriterer og disponerer tiden riktig. Altså være sikker på at du har rukket å svare på de delene som teller mest når karakteren skal fastsettes. Samtidig må du ikke bruke så lang tid på spørsmål som du er litt svak på, at du ikke rekker å vise at du faktisk kan svarene på de andre spørsmålene, er rådet fra Ellingsen.

    Flere gode eksamensråd
    Professor Torbjørn Knutsen har laget en gudie for skriving av semesteroppgaver, men den passer også for den som skal opp til skriftlig eksamen. Les Knutsens råd (PDF-dokument).

    Av Tore Hugubakken

  •