MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Knalltall fra UKA-03 (18.5.04, 00:17)

Fjorårets store kulturbegivenhet gikk så det suste. De endelige UKE-tallene er klare og viser et overskudd på over seks millioner kroner. Det er tidenes nest beste UKE-resultat.

Tidenes billettsalg og tidenes øl-salg. UKA-03 satte rekord på rekord i fjor høst. Da regnskapet for UKA ble fram på Studentersamfundets festmøte 17.mai, var det ingen i salen som fryktet røde tall i regnskapet.

GLASUR SOM SMAKTE: Revyen "Glasur" fikk strålende kritikker. "Glasurgenerasjonen" er blitt en nasjonal merkelapp på unge mennesker mellom 15 og 30 år.
Den totale UKA-omsetningen var på 23 millioner kroner. Overskuddet ble hele 6,1 mill. Regner vi også med 1,9 mill. som fjorårets UKE-gjeng brukte på å pusse opp utestedet Strossa, så har UKE-gjengen lagt igjen verdier på Samfundet for over 8 mill.

Bare UKA-91 har hatt et bedre sluttresultat.

Innfridde kravet
- Vi er kjempeglade for dette. Vi skulle lage tidenes kulturfestival, og vi skulle levere et solid resultat til Samfundet. Vi klarte begge deler, sier en fortsatt entusiastisk sjef for UKA-03, Kristian Wright.

For at den daglige driften av Samfundet skal kunne finansieres, må hver UKE levere et overskudd. Kravet til UKA-03 var at de skulle bidra med minst 3,8 mill. til kassen.

Bet negler
Mange utenfor UKA var skeptisk da gjengen bak UKA-03 lovte at en stor utenlandsk stjerne skulle flys inn til Trondheim. Skepsisen ble ikke mindre da rap-artisten "Snoop Dogg" avlyste og konserten med "50 Cent" førte til en halv mill. kroner i tapte billettinntekter.

- Det var en periode i oktober hvor vi satt og bet litt negler, men det var godt å ha en økonomisjef som hadde kontroll. Men det er utrolig viktig at festivalen blir lagt merke til, for UKA er avhengig av å skape seg et navn ute. Og det er slik at for å tjene penger, så må en bruke penger, sier Wright.

Til sammen 5,4 mill. kroner gikk med til artisthonorarer. Den største enkeltutgiften har vært leie av telt - hele 6,5 mill. kostet det å sette opp det største teltet i UKAs histore.

De totale billettinntektene var på ca. 10 mill. Av disse stammer 4,3 mill. fra den kritikerroste revyen.

FAKTA

UKE-TOPPEN: Her er de fem mest lønnsomme studenterukene de siste tjue årene:

  • 1991: (Bom-t-bom) 7,2 mill. kr.
  • 2003: (Glasur) 6,1
  • 2001: (Paradox) 5,8
  • 1993: (Fabula) 5,8
  • 1997: (Alt-er-seX) 5,7

  • Priset her og der
    UKA-03 har blitt lagt merke til. Den har kapret posisjonen som Norges største kulturfestival. Den har mottatt kulturprisen fra Trondheim kommune, og Kristian Wright selv har fått hederstittelen(?) ølkaill. Drammenseren var også nominert som årets trønder av Adresseavisen.

    UKE-sjefen har selv sparket fra seg i mediene og har til tider hatt høy sigarføring. "Rottefett" er ett av mange adjektiver som Wright har brukt for å skru opp stemningen.

    - Vi har vært rufsete på overflaten, men egentlig har vi jobbet dønn seriøst hele tiden, sier Wrigth.

    Av Tore Hugubakken