På skattejakt i NTNUs korridorer
(18.5.04, 12:33) I to år har Rigmor Jørgensen i Økonomiavdelingen drevet skattejakt. Nå trenger hun hjelp til å løse et bildemysterium. |
MYSTERIUM: Maleri på akryl, med uleselig signatur. Noen som kjenner igjen kunstneren?
Foto: Rigmor Jørgensen |
NTNU eier en av midtnorges største kunstsamlinger og nå skal den registreres i en database.
Bevæpnet med kamera og notisblokk har Rigmor Jørgensen vandret fra bygg til bygg på Dragvoll og nå står Gløshaugen for tur. Hittil har hun registrert i underkant av 250 kunstverk, som spenner fra skulpturer, keramikk og glass til malerier og grafiske trykk.
Skandaløst
Utgangspunktet var en skandalereportasje i Universitetsavisa for nøyaktig tre år siden, som avslørte at kunstskattene ved NTNU ble tilfeldig og tildels dårlig tatt hånd om. Dessuten var det ingen som hadde noen oversikt over hva slags og hvor mange kunstverk NTNU egentlig eier.
Universitetsdirektøren tok fatt i saken, og etter litt tautrekking om hvor ansvaret skulle plasseres, ble oppdraget gitt til MA-seksjonen (MateriellAdministrasjon) i Økonomiavdelingen. Rigmor Jørgensen fikk den praktiske jobben med å spore opp og registrere kunstverkene.
|
REDDET I: Dette oljemaleriet av Kai Fjell vansmektet på en byggeplass for tre år siden. Nå er det tatt forsvarlig vare på ved Studieavdelingen. Foto: Rigmor Jørgensen |
Overraskelser
- Jobben er både interessant og morsom, men den kommer på toppen av mange andre oppgaver. Derfor går det ikke så fort som jeg skulle ønske. Jeg startet på Dragvoll, for der var det allerede påbegynt et registreringsarbeid. Dessuten har jeg jobbet der før og er godt kjent i bygningene, forteller hun.
Til sammen har Jørgensen registrert ca 170 verker på Dragvoll, og ca. 80 på resten av universitetet. Hun har støtt på flere overraskelser underveis. For eksempel har hun lett forgjeves etter en bolle av vår kjente glasskunstner Benny Motzfeld, - den er sporløst borte. En fugl av tekstilkunstner Gudrun Skeie Stokstad var også på avveie en stund, men er nå kommet til rette.
Detektivarbeid
For hvert objekt lager Jørgensen en beskrivelse av kunstverket, hvor det er plassert og i hvilken anledning det har kommet i NTNUs eie. Hvis objektet er i dårlig forfatning, blir dette også notert. Samtlige objektet blir dessuten fotografert. Etter hvert skal alle opplysningene legges inn i en database.
|
REDDET II: Bergmanden av Håkon Bleken var i dårlig forfatning, men er nylig blitt restaurert av kunstneren.
Foto: Rigmor Jørgensen |
- Vi begynte med en database som viste seg å være for dårlig. Nå venter vi på en ny, som skal være bedre egnet til formålet, opplyser Jørgensen.
Ikke sjelden byr kunstregistreringa på en del detektivarbeid i etterkant. For eksempel kan signaturer være vanskelige å tyde. – I slike tilfeller har jeg søkt bistand ved Galleri Ismene. Kunstkonsulenten i Fylkeskommunen har også vært til god hjelp, særlig i starten, sier Jørgensen.
Godbiter
- Hva har gjort størst inntrykk?
- Det er vanskelig å plukke ut noe spesielt. Jeg har imidlertid lagt merke til at trønderske kunstnere er meget godt representert i samlingen, og det syns jeg er fint. Jeg vil også trekke fram samlinga til Institutt for form og farge. Den har mange godbiter, blant annet keramikk med signatur av Picasso. Synd at den ikke er tilgjengelig for et større publikum, avslutter Jørgensen.
|
SKATTEJEGER: Rigmor Jørgensen leter opp og systematiserer NTNUs mange kunstgjenstander.
Foto: Synnøve Ressem |
Av Synnøve Ressem
|