MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Vil ha EiT-endringer (3.6.04, 10:10)

– Eksperter i Team (EiT) beveger seg i riktig retning, men vi har fortsatt mye å jobbe med. Det er viktig å få gjort en del endringer, mener Einar Hagen, leder for EiT-sekretariatet.

Eksperter i Team (EiT) er et tverrfaglig emne for masterstudenter fra ulike fag. De samarbeider i grupper, kalt landsbyer. Deltakerne løser problembaserte oppgaver ved å dra veksler på hverandres fagkompetanse.

EINAR HAGEN er leder for EiT-sekretariatet.
Nå er sluttevalueringen av EiT 2004 klar. 168 studenter fra fem fakulteter har svart på en spørreundersøkelse. Med forbehold om at svarprosenten er lav, totalt tok nemlig 1.131 studenter Eksperter i Team våren 2004, tyder undersøkelsen på at studentene har hatt blandede opplevelser av faget.

Jobber mye
Cirka halvparten av studentene sier at de i liten grad har bidratt med sitt spesifikke fagområde i prosjektoppgavene. Omtrent en tredjedel av siv. ing.- studentene og nærmere halvparten av HF-studentene opplevde heller ikke noen særlig nytte av det tverrfaglige samarbeidet om prosjektarbeidet. Imidlertid var det også en tredjedel av disse studentene som opplevde stor nytte av den tverrfaglige sammensetningen.

Studentene mener arbeidsbelastningen i faget er stor. 50–70 prosent sier de jobber mye mer enn stipulert. Noen etterlyser også mer veiledning.

– Svaret på noen av disse utfordringene er å tydeliggjøre rollene til landsbylederne, studentassistentene og studentene. Ledelsen må verken ta ansvaret for prosjektarbeidet fra studentene eller la dem sveve fullstendig i tåka om hva de skal gjøre, sier Hagen.

Prestisje
Han ønsker seg også en mer entydig karakterbedømming og tydeligere karakterkriterier i faget – og en gulrot til landsbylederne og studentassistentene.

– Studentassistentene bør få vekttall for jobben de gjør. Når det gjelder landsbylederne, bør NTNU tilby pedagogisk merittering for EiT-arbeid. Lærerjobben må få en prestisje opp mot den forskningen har, sier Hagen.

Han minner om at Eksperter i Team ikke bare er til for studentene.
– Det er også en arena for tverrfaglighet mellom lærere og studentassistenter.

Tekst og foto: Svein Arild Sletteng

Eksperter i Teams hjemmeside.