MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Amming, tårer og turbinvask (6.6.04, 21:32)

Dette var tema for prisene som ble tildelt mastergradsoppgaver med kommersielt potensial. Forskningsrådet oppmuntrer til nyskaping ved å premiere studentoppgaver som kan bli til business.

SMARTE STUDENTER: Til sammen fikk de 115.000 kroner i prispenger, studentene Ingrid Utne (t.v.), Jørgen Solstad og Andreas Ulvestad, som her koser seg på Gløshaugens eneste uterestaurant, ved Kjelhuset.
Ingrid Utne, som nå er ferdig uteksaminert fra Industriell design, fikk 70.000 kroner fra Forskningsrådet som oppmuntring til å satse videre på sitt produkt Go2. Go2 er en stelleveske som gir en nybakt mamma større frihet til farte rundt med babyen. Amming på offentlige steder blir lettere med dette produktet, som oppfinneren er lite villig til å avsløre detaljer om. – Det er ikke så lett å amme utenfor hjemmet, sier Ingrid som selv har to små på ett og tre år.

Hun vil helst lisensiere sin patenterbare idé til en produsent av barneutstyr, men utelukker ikke muligheten for å satse selv, om det skulle vise seg vanskelig.

Nye tårekanaler
Jørgen Solstad kommer også fra Industriell design, og har utviklet et instrument som skal gjøre det lettere å lage nytt tåreløp. Det kan være aktuelt for pasienter med tette tårekanaler, og vil innebære at det lages nye hull i kraniet ved nesebeinet. I dag benyttes det en slags tang for dette formålet, men Solstad har laget en anretning med oscillerende bevegelse som forenkler operasjonen.

Solstad fikk en pris på 30.000 kroner for å undersøke mulighetene for kommersialisering av ideen. – Det er et beinhardt miljø i den medisinske utstyrsbransjen, sier Solstad, som også helst vil lisensiere produktet til eksisterende produsenter.

Forbedret ytelse
Andreas Ulvestad er nå ferdig utdannet ved Energi og miljø, og har i sin masteroppgave utviklet et programverktøy for å optimalisere vaskeintervall og vedlikeholdsrutiner for offshore gassturbiner. Hans idé fikk tredjeprisen på 15.000 kroner.

Høytrykksvask med vann og kjemikalier kan forbedre effektiviteten av en turbin med inntil fire prosent, og det er derfor viktig å foreta vasking ved optimalt tidspunkt. Ulvestad håper å få en av operatørene i Nordsjøen med på et pilotprosjekt for videre utprøving av programvaren, og driver for øyeblikket med å bearbeide Norsk Hydro.

Idéstøtte fra Forskningsrådet
Det er første gang Norges forskningsråd utdeler priser for å oppmuntre til videre kommersialisering av masteroppgaver. I alt 13 av årets uteksaminerte har fått inntil 10.000 kroner hver for å lage utkast til forretningsplan og utforske mulighetene for kommersialisering av sine ideer.

Forskningsrådet gir også et slikt tilbud til doktorgradsstudentene, og seks søkere blant doktorandene har fått 30.000 kroner hver for å undersøke kommersialiseringspotensialet for sin idé. Innleveringsfristen er i oktober, og premiering skjer i november.

Tekst og foto: Arne Asphjell

Les også: PhD-student fikk forskningspris