Hjelp å hente for ferske skribenter
(9.6.04, 21:00) Oppgaveskriving er ikke så greit for en ny student som aldri har gjort det før. Men det nye læringsverktøyet Viko kan hjelpe deg i gang. Se demo-video her. Den 1. juli ligger det på nettet – læringsverktøyet "VIKO: Veien til informasjonskompetanse". Det er utviklet ved Universitetsbiblioteket i Trondheim (UBiT), og skal lære studentene å finne og vurdere informasjon med et kritisk blikk, samt gi en innføring i oppgaveskriving.
|
VIKO-MØDRE: Karen Johanne Buset (t.v.) og Sigvor Kvale lanserer det nye læringsverktøyet til semesterstart.
|
Kurs, tester, oppslagsverk
– Viko er lagt opp som et kurs med læringsstoff og påfølgende oppgaver som tester den nyervervede kunnskapen. Tilbudet er hovedsakelig rettet mot studenter på lavere grad som skal skrive en semesteroppgave for første gang. Siden kan det benyttes som et rent oppslagsverk, forklarer Sigvor Kvale, universitetsbibliotekar ved Universitetsbiblioteket på Dragvoll.
Hun er en av foretakskvinnene bak prosjektet, sammen med Karen Johanne Buset, hovedbibliotekar ved Medisinsk bibliotek og informasjonssenter. Overingeniør Knut Johan Petersen har bidratt med de tekniske løsningene.
Lette arbeidsbyrden
Behovet for en slik læringsweb oppsto av Kvalitetsreformens krav om mer oppgaveskriving.
– Reformen krever at studentene blir flinkere til å søke fram informasjon på egen hånd. I tillegg til å gi noen generelle regler for oppgaveskriving, skal Viko gi en innføring i bruk av kildeanvisninger og referanselister. På den måten håper vi at Viko kan lette arbeidsbyrden for dem som retter oppgaver, også fordi en slik kunnskap vil kunne hindre plagiering, sier Buset.
FAKTA | DETTE LÆRER DU I VIKO:
Hvordan skrive en semesteroppgave
Søke etter litteratur
Riktig kildebruk (bøker, tidsskrifter, aviser, nettet)
Referanselister | Veiviser i mylderet
UBiT abonnerer på flere tusen tidsskrifter som er tilgjengelig på nettet. Disse blir ikke benyttet så mye som de burde, ganske enkelt fordi studentene ikke vet at de eksisterer. Dette skal VIKO gjøre noe med:
– Økt påtrykk av informasjon fra alle kanter krever en opplæring i hvordan informasjonen skal håndteres for å få best mulig utbytte av den. Derfor er det viktig at studentene får en informasjonskompetanse, mener Kvale.
Først i Norge
VIKO er utarbeidet etter en tilsvarende modell fra University of Massachusetts. NTNU er detførste norske universitet med et slikt tilbud til sine studenter. I tillegg til midler fra NTNU, har Statens senter for arkiv, bibliotek og museum bevilget 300.000 kroner til prosjektet.
VIKO kan etter hvert integreres i NTNUs læringsplattform gjennom It’s:learning, og slik kunne tilpasses de ulike fagmodulene. Senere vil det også komme en engelsk versjon til bruk for det store antallet utenlandske studenter ved NTNU. Nettstedet skal ligge tilgjengelig for alle som er interesserte, også uten NTNU-passord.
– Etter hvert håper vi at læringsassistenter kan formidle bruken av VIKO. Programmet vil også være en hjelp til dem som holder kurs i litteratursøking på de ulike universitetsbibliotekene, forteller Buset.
Teaser
En rekke brukerundersøkelser blant studenter ligger til grunn for utarbeidelsen av læringsverktøyet. Og tilbakemeldingene fra studentene har så langt vært positive:
Det ferdige produktet skal stå klart til semesterstart. Da vil en spesialprodusert video legges ut som teaser på nettet. Denne kan du ta en forhåndstitt på her. (NB! Fila er på 19 Mb i mpg-format.)
Tekst og foto: Camilla Gerhardsen |